måndag 3 juni 2013

Tematio - svenska favoriter

Nationaldagen är i antågande och Lyrans tematrio denna vecka är:
Berätta om tre svenska favoritförfattare!
Bara tre oj vad svårt, jag kör väl en deckartrio då ,för jag älskar deckare.

Viveca Sten- Jag tycker hon skriver jättebra.Så gillar jag personerna i boken. Denna har jag precis läst ut, vad jag tyckte kommer lite senare.
Ann Rosman skriver deckare, ofta  med en historia i dåtid och en i nutid. Mercurium är så himla bra, bland de bättre jag läst.LÄS DEN.
Kristina Ohlsson är en superduktig författare också. Jag har ännu inte läst Davidsstjärnor men hoppas att den är bättre än Paradisoffer. De tre första hon skrivit är helt outstanding, speciellt Askungar.
Ja nu är det väl bara att titta runt och se vad ni har för favoriter.

13 kommentarer :

  1. Inga författare jag har läst, men jag har tänkt att jag ska läsa Ann Rosman. Har Fyrmästarens dotter stående i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Både Rosman och Ohlsson hör till mina favoriter, men de lyckades inte riktigt ta sig in på min topp tre.

    SvaraRadera
  3. Rosmans första deckare har jag läst och gillar mycket. Dom andra två har jag inte läst, men är nyfiken på. Gillar också deckare!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av de här författarna, men det finns ju deckarförfattare i Sverige, hur många som helst verkar det som!

    SvaraRadera
  5. Läser min första Viveca Sten nu och har bara läst en Ann Rosman så känns bra att ha bra böcker att se framemot :)

    SvaraRadera
  6. Har läst böcker av Rosman och Sten. Ohlsson har jag inte kommit till, ännu :)

    SvaraRadera
  7. Kristina Ohlsson tycker jag också väldigt bra om! :)

    SvaraRadera
  8. Jag gillar alla tre. Skarpt! :)

    SvaraRadera
  9. Mercurium är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dem!

    SvaraRadera
  11. Tre ganska "nya" författare! Av dem gillar jag Rosman bättre än Sten och hoppas att "Paradisoffer" var en tillfällig dipp och att "Davidsstjärnor" är lika bra som de tre första!

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst några av dessa författare, men har Viveca Steens första bok hemma och Kristina Ohlssons hemma med-

    SvaraRadera
  13. Kristina Ohlsson och Viveca Sten tillhör också min favoriter. Mercurium ligger faktiskt i högen här hemma...

    SvaraRadera