måndag 15 maj 2017

Sara Paborn - Blybröllop

Irene Hussvig är bibliotekarie i en småstad och gift med kabeldragaren Horst. Efter ett långt äktenskap fyllt med ständiga pikar och sarkasm, har Irene fått nog av sin man. Hon bestämmer sig för att göra sig av med honom för gott.

Med hjälp av en gammal kista med blytyngder som hon ärvt av sin mamma, påbörjar hon sin resa från tyst mus till amatörkemist med dödlig kunskap om gifter.

Måste någon alltid ge sig i ett äktenskap? Vems vilja drar det längsta strået? Vilka mått vidtar vi för att bevara oss själva i nära relationer? Och vilka medel används på vägen dit?

Blybröllop är en humoristisk och vass skildring av en mogen kvinnas väg till frihet. På en gång är den ett äktenskapsdrama, en hyllning till fantasin och en underhållande giftmordshistoria med stor berättarglädje. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har sett boken på många bloggar och de har höjt boken till skyarna. Eftersom jag har Storytel så tänkte jag att jag lyssnar på den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag fastnade inte för omslaget till boken, tyckte det var lite tråkigt. Lite mer rafflande tack.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst. Anna Godenius

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?

Jag tyckte den var underhållande men den var lik Tuppen är död av Ingrid Noll. Den var inte lika rolig som jag trodde den skulle vara, det var mer en beskrivning hur hon gick till väga och hur Horst blev sämre hela tiden.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag tyckte det blev lite för mycket beskrivning hur man skulle framställa giftet.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Irene och Horst och någon favorit bland dem hade jag nog inte. Horst var riktigt taskig mot Irene men varför hon inte kunnat säga ifrån begriper jag inte. Ingen skulle någonsin ta min bokhörna ifrån mig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Ingående beskrivning hur man framställer giftet och hur Horst förändras till det sämre.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det vet jag faktiskt inte, snarare lite lik Tuppen är död. 

Vad kunde gjort boken bättre?

Lite mer rafflande kanske, ett litet mord till livar alltid upp.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det är möjligt.

Sammanfattning.

Jag tror mina förväntningar på boken var lite för högt ställda, för på många bloggar har den  bok fått höga betyg. Men jag tyckte tempot var lite långsamt och det var mer beskrivningar av framställande av giftet och hur Horst blev allt sämre. Uppläsaren passade väldigt bra till boken och visst var den bitvis lite underhållande.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
FormatMp3-skiva
Språk Svenska
Inläsare Anna Godenius
Utgivningsdatum 2017-03-14
Förlag Adelphi Audio
Medarbetare Sporrong, Sanna (form)
SAB Hc
ISBN 9789188315816
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon.

1 kommentar :

  1. Den här har jag sett på många bloggar. är väldigt nyfiken, men tror att jag vill läsa själv, inte lyssna på boken.

    SvaraRadera