söndag 18 juni 2017

Annika Klemming - Stungen

Hon springer för att glömma bilden av sin älskade moster Julia, brudklädd och död. Ellinor var bara en liten flicka när hon hittade henne i gödselbrunnen på
gården i Småland. Blev Julia mördad? Tog hon livet av sig? De obesvarade frågorna splittrade familjen. Mer än tjugo år senare återvänder Ellinor tillsammans
med pojkvännen Per till gården för att begrava sin mormor. En familjemedlem försvinner utan förklaring. Har det med Julias död att göra?
Fast besluten bestämmer sig Ellinor för att ta reda på hur Julia dog. De metoder hon väljer sätter hennes och Pers relation på hårda prov. Men hon har bestämt sig
för att den som bär skulden måste få sitt straff. Till vilket pris som helst.
En kamp för att försvara den svaga genom att plåga den onda. Men vem är svag och vem är ond? Och vem får avgöra vad som är rätt och fel?
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ?

En f.d kollega till mig som jag följer via Instagram. (Vi har pratat massa gånger om att träffas men än har det inte blivit av) Det är en kompis till henne som skrivit boken, så därför fick jag chansen att läsa den. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget var helt okej. Textstorlek är som den brukar i pocketböcker.
Det som är super med pocket är att de är lätta att läsa i sängen, tänk en bok på 500 sidor, skittungt att få i huvudet. (Om man skulle råka somna.)

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Helt okej språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

I början var det lite svårt att hålla reda på alla personer, så ett litet familjeträd hade inte varit fel.

Vad gillade du med boken?

Det var kanske inte någon bladvändare precis, men jag tyckte den var väldigt underhållande. Det jag saknade var kanske någon "normal" person, alla var mer eller mindre halvtokiga. Jag tycker definitivt det är en läsvärd debutbok och framför allt är den annorlunda mot andra deckare/spänningsromaner jag läst.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det tycker jag egentligen inte. Men om man minskat ner några sidor hade boken tagit mer fart.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Ja, som jag skrev innan var alla mer eller mindre lite småtokiga. Ellinor som var bokens huvudperson var tvungen att ge sig ut och springa i tid och otid. Ellinors pojkvän Per var väl den mest normal i församlingen.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m
Beskrivningarna av miljö och personer var riktigt bra, vissa gånger kanske lite väl utförliga. Men för de mesta fick man en bra bild av hur det såg ut på Edelska gården.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det är en läskig stämning i boken, väldigt udda personligheter.

Vad kunde gjort boken bättre?

För det första en presentation av personerna som var med i boken, för det var många namn att hålla reda på. Så tror jag att man kunde krympt ner den några sidor.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, absolut. Här finns absolut potential.😊 

Sammanfattning.

En bok med personer som är lite småtokig (det känns som jag nämnt det tidigare😀) och man vet verkligen inte vem som är mördaren. Miljön är läskig, tur att jag bor en bit ifrån Värnamo. En bra debutbok och en annorlunda roman.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4

Format Pocket
Språk Svenska
Antal sidor 418
Utgivningsdatum 2017-05-14
Förlag: Berghem förlag
Dimensioner 182 x 115 x 23 mm
Vikt 265 g
SAB Hc
ISBN 9789197916578
Tack till Annika för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar