söndag 25 februari 2018

Mats Edblad - Bengtsson och Dahl går på djupet

Bengtsson och Dahl går på djupet är en underhållande, humoristisk och spännande skröna där vi får följa Lennart Evert Bengtsson och hans kompis Bo Dahl som involveras i ännu ett dramatiskt projekt.
De startar ett konsultföretag ihop och blir inblandade i någonting varje marint försvar med aktning bör ha. Här gäller det att ta tillvara på alla goda resurser, även om vissa möjligt-vis inte har den erfarenhet som krävs ...
Håller det svenska kvalitetsstålet tätt? Kommer de fram till slutdestinationen? 
Det blir utmaningar man aldrig ens i fantasin hade kunnat drömma om och en oförglömlig resa för dem båda. Bengtsson och Dahl går på djupet är en uppföljare till boken Det är jag som är Lennart. Hämtat från Calidris förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick ett mejl från författaren och jag tackade Ja. Efter några dagar kom boken och en penna, så trevligt med det där extra. Dock var förra pennans;lite bättre.👍

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Jag gillar danskt band, de böckerna hamnar ofta i sovrummet. För om man somnar, ja men tänk själv om detta hade varit en inbunden på 1000 sidor. Omslagen till båda böckerna tycker jag är riktigt fina och det återspeglar handlingen.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Det var lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Det där med u-båtar är inte min grej, rädd för att jag skummade lite där.

Vad gillade du med boken?

Det är inte många som skriver roliga böcker och det är sannerligen inte lätt. Jag tycker Mats lyckas relativt bra att få till lite småroliga saker. Men den lyckas inte lika bra som första boken. Det där med u-båt bygge känns lite väl att ta i.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag skummade mycket vid u-båtsbyggandet, för jag är ointresserad av sådant.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Karaktärerna är väl mer eller mindre halvtokiga, men de kan ändå inte vara den slöaste kniven i lådan för att få till ett konsultföretag.


Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m


Helt okej beskrivningar men det var väl inte de man la vikt vid, mer tokerierna.

Vad var annorlunda med denna boken?

En hel del.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag vet inte riktigt men det jag skrattar mycket åt är när man känner igen sig.
I min ungdom skrattade jag mycket åt Lotta-böckerna för att jag var typ lika klumpig som Lotta.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, varför inte?

Sammanfattning.

En halvtokig bok om två halvtokiga män som startar ett konsultföretag och ska bygga en u-båt. Med leverans till Schweiz där det finns så många hav. Boken är smårolig och påhittigheten är det inget fel på. Men första boken var nog lite vassare, men nummer tre blir nog super.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3+ 
Format Häftad (Danskt band) 
Språk Svenska
Serie Lennart (del 2)
Antal sidor 191
Utgivningsdatum 2017-06-07
Förlag Calidris
Dimensioner 210 x 140 x 15 mm
Vikt 222 g
SAB Hc
ISBN 9789198366211
Tack till Mats för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar