torsdag 22 februari 2018

Hett i hyllan #40

Så här skriver Bokföring enligt Monika på sin blogg;
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Japp jag har en hel del, bland annat denna
Handligen:
1960. Det året levereras ett färdigmonterat hus i korrugerad plåt längst ner på Veronica Lane i Bay City. En familj flyttar in. Två systrar, Denise och Babette, kommer i tur och ordning att föda små amerikaner. Systrarna har lämnat Europa och krigets förödelse för Amerika. På den tiden tycks framtiden tillhöra denna kontinent där allt är muntrare och nyare. Men historien låter sig inte läggas åt sidan. Denises dotter Amy hemsöks av de döda och kommer att göra en besynnerlig upptäckt i det lilla husets källare. 

Romanen fokuserar på några viktiga dagar 1979 då Amys öde kommer att avgöras. Den 4 juli då hon firar sin 18-årsdag börjar det brinna i familjens hus. Hela familjen går upp i rök som en gripande upprepning av historien och Amy lämnas ensam kvar i nuet. När hon senare utbildar sig till flygkapten för att äntligen undkomma dammet och askan, kan hon ändå inte sluta söka svar i den molnfria och oberörda himlen. 
Det där lät inte som en bok jag skulle köpa ens, säkert någon som rekommenderat boken. 

8 kommentarer :

  1. Boken låter intressant men omslaget ser mindre roligt ut.

    SvaraRadera
  2. Åh, den har jag läst. Gillade den, men den är väldigt konstig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men vad skoj, kanske får försöka ändå.

      Radera
  3. Den kände jag inte alls till, och ändå har jag en del böcker från Sekwa.

    SvaraRadera