torsdag 6 december 2018

Hett i hyllan #73

Bokföring enligt Monika håller i taktpinnen till Hett i hyllan som egentligen handlar om dammiga böcker. En liten glömd bok hittade jag här;
Den svenska litteraturens Midnight Express!

Reportern Patrik Andersson reser till Istanbul för att hjälpa sin vän Okan med att skaffa fram ett hemligt dokument. Ryktet säger att detta dokument bevisar folkmordet på armenierna 1915. Ett sådant bevis vore förstås högexplosivt politiskt stoff. Samtidigt hittar polisen en rad döda kroppar och Patrik börjar ana en koppling till det saknade dokument.
Det är höljt i dunkel vilka offren är men Patrik misstänker en mycket mörk konspiration med människohandel och prostitution där spåren leder ändå till det turkiska samhällets maktelit.

I Turkish Delight blandas dagsaktuell politik och tabubelagda ämnen, där vän kan vara fiende. God kan vara ond. Och där man definitivt kan vara kvinna.
Det är en spännande thriller som för tankarna till Midnight Express och rör sig i gränslandet mellan lyx och subkulturer i en undre värld av droger, sex och normbrytande sexualitet.
Njaa det låter inte super eller vad säger ni?

6 kommentarer :

  1. Den har jag läst och den var OK, men inte så mycket mer.

    SvaraRadera
  2. Den var jag sugen på ända tills det började dyka upp recensioner...

    SvaraRadera
  3. Midnight express såg jag många gånger i ungdomen. Stark film men kanske lite väl amerikaniserad så här i efterhand.

    SvaraRadera
  4. Läs gärna min debut Kvinnornas Hus också! Den kom ut i oktober på Tallbergs Förlag, och är en deckare om mäns våld mot kvinnor.

    SvaraRadera