tisdag 4 december 2018

Julkalenderbloggstafett - Lucka 4

Sedan 2013 har Sofies bokblogg anordnat Julkalenderbloggstafett, tack för det Sofie.
Igår var det Agnes bokblogg som bloggade, titta genast in där om ni missade inlägget.
Maria Gustavsdotter är idag författare, men det var inte så längesedan hon debuterade med "Från min syster Lovisa" (2005) och sedan har det blivit 16 historiska romaner.
Jag trodde egentligen inte jag gillade historiska romaner, men det var innan jag läste Marias serie om prästdöttrarna.
Man får följa de tre systrarnas öde. I bok 1 handlar det mest om Ulrika, men man får givetvis inblick i de andras liv som bor kvar på prästgården.  Allt var så fantastiskt bra skrivet och riktigt spännande, det hade det verkligen inte lätt. Min besvikelse var stor när jag avslutade sista boken om Ebba. 
Men då kom Ylvas bok som handlade om Ulrikas styvsons fru och den boken är den allra hemskaste i serien. När ni läser den förstår ni nog vad jag syftar på.
Böckerna är riktiga bladvändare och oerhört bra skrivna, ni måste bara läsa dem, underhållande och engagerande.
Läs dem i rätt ordning bara.
Jag får väl ge mig på denna serie sedan.
Imorgon är det Littermentärt som bloggar.

6 kommentarer :

  1. Jag gillar historiska romaner, men har inte hunnit läsa hennes böcker än.

    SvaraRadera
  2. Åh. Ny författare hos mig. Blir att läsa när man får tid. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar historiska romaner men läser det ganska sällan. Kanske för att det inte ges ut så många sådana nu? Tack för ditt tips, ska kolla upp serien!

    SvaraRadera
  4. Jag ska absolut läsa fler av Marias böcker.

    SvaraRadera
  5. Ja, de är fina! Gillade verkligen den här serien. Hennes nya bok ”En sekund är jag evig” är ockdå bra. Utspelas både i nutid och dåtid.

    SvaraRadera