måndag 12 juli 2021

Anna Alemo - När livet har andra planer

 Ett paket knottriga, gröna kondomer på sambons inköpslista gör att Fridas värld rämnar. Hon flyr hem till sina föräldrar, där mammans seanser och pappans modelljärnvägar snart gör tillvaron olidlig. Privatliv och sovmorgnar är plötsligt ett minne blott.

Att hitta ett eget krypin i Lund är inte lätt, och när Frida till slut finner en egen bostad får hon en riktigt irriterande granne på köpet. Mårten klär sig i gröna foppatofflor och har en hund så liten att den skulle kunna misstas för ett marsvin. Tyvärr är han hyresvärdinnans barnbarn och Frida måste lägga band på sig för att inte äventyra sin nya lägenhet.

När livet har andra planer är den första av tre delar i lundaförfattaren Anna Alemos serie om Frida och Mårten – en humoristisk, varm och romantisk feelgoodserie i bästa Bridget Jones-anda! Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

När jag fick nyss om att Anna skulle ge ut en bok på Historiska media bara kände jag att jag måste läsa den. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och passande omslag.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk med ett fint flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade den så himla mycket och det bästa med det hela var att man satt och småfnissade hela tiden. Det är på tok för mycket jämmer och elände i vår värld och då få en stunds avkoppling med en sådan här bok är guld värt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mårten som är Fridas nya granne verkar både trevlig och charmig trots Foppatofflorna.
Frida pratar innan hon hinner tänka på vad hon säger, vilket blir lite komiskt, klart hon blir en favorit för mig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar, fick scener i huvudet.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.


Detta är den första av tre böcker om Frida och Mårten och jag kan redan nu säga att jag vill läsa alla. Det tog slut mellan Frida och hennes pojkvän, vilket gör att hon nu får börja ett liv som singel. Det visar sig inte helt lätt, men när hon får tag i en lägenhet ljusnar det lite, men hon blir väldigt irriterad på sin granne Mårten av olika skäl. Jag tycker det är helt fantastiskt hur Anna får till denna historia med så mycket roliga saker som händer, helt underbart. Så vill ni läsa en bra feelgood med en massa tokerier som gör att man nästan skrattar på sig, läs den.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Frida och Mårten (del 1)
Antal sidor 332
Utgivningsdatum 2021-05-17
Förlag Historiska Media
Dimensioner 215 x 140 x 25 mm
Vikt 494 g
SAB Hc
ISBN 9789177896784
Min bok är ett recensionsexemplar från Historiska media 💛🧡💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar