måndag 12 juli 2021

Jenny Clevström - Kirskålsgrannar

Pommie Dahl är bygdens trädgårdsstjärna med Österlens mest prunkande rosor och tätaste lavendel. Men när trädgårdscelebriteten Frank Blumer flyttar in i huset bredvid, hotas plötsligt hennes ställning. Pommie gör allt för att inte hamna i underläge gentemot sin nya granne, en man som vet att njuta av livet och som charmar de flesta på sin väg. Frank, å andra sidan, verkar inte riktigt vara med i samma tävling som Pommie. Eller?

I sin strävan efter att vinna den årliga skördefesttävlingen påbörjar hon en utredning av Frank och finner både det ena och andra. Varför lyser hans äpplen som om de vore radioaktiva? Och vad har han egentligen på gång med pomologen, mustmakaren och tillika en av jurymedlemmarna i skördefesttävlingens kommitté, Carl?

Kirskålsgrannar är en lättsam trädgårdsroman om konkurrens, kärlek och att våga bryta sig loss från gamla mönster. Med humor, vackra trädgårdsmiljöer och njutbara smaksensationer får vi under en rekordvarm sommar följa Pommies upptåg på den skånska landsbygden på väg mot höstens klimax, skördefesttävlingen. Hur långt är Pommie beredd att gå för att vinna tävlingen? Och är hennes starka känslor för Frank egentligen något annat än vad hon tror? Hämtat från Bokus

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag ville ha något lättsamt och denna har jag sett överallt. Det ska vara en trädgårdsroman och feelgood.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är ljuvligt. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Uppläsare var Sofia Berntsson och hon gjorde ett bra jobb.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag är ingen trädgårdsfantast men tänkte jag skulle tycka om boken ändå. Men det var inget jag fastnade för.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något men tänkte sluta läsa ett par gånger.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Pommie var huvudkaraktären och henne gillade jag inte alls, verkar bara tänka på sig själv hela tiden. Hon kändes som hon var typ 16 år eller något och Frank fick jag ärligt talat ingen bild utav, jo, utsidan förstås.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag fick ingen känsla av något speciellt med beskrivningarna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Inget.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ja, enligt mitt tycke en del, hon skulle jobbat mer med karaktärerna och inte det ytliga bara.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag brukar alltid ge författare en andra chans, så kanske.

Sammanfattning.


Ingen bok för mig tyvärr. Det var mycket namedroppning, vad gäller växter och det fattade jag inget av(förstod inte syftet av det heller). Karaktärerna kändes ytliga som det bara är utseendet som räknas och själva berättelsen kändes barnslig.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 2
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (240.2 MB)
Språk Svenska
Inläsare Sofia Berntson
Utgivningsdatum 2021-06-02
Förlag Louise Bäckelin Förlag
ISBN 9789177993483
Min bok lyssnade jag på genom Storytel. 🌼🌼🌼

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar