torsdag 10 november 2022

Mikael Johansson - Imse Dumse som flugfångarmästaren

Imse Dumse kommer på ett bra sätt att fånga alla flugor i skogen vilket göra att han får problem med Flugfångarnas Fria FöretagareFörening (FFFFF), Flugbolaget, hesa Fredrik och flugfartsmyndigheten. Alla motarbetar Imse Dumse som får komma på en lösning som passar alla. 

Imse Dumse som flugfångarmästaren är fjärde boken om den busiga och påhittiga spindeln Imse Dumse. Hämtat från SpindelnAB

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick denna bok av författaren och är så tacksam för det. Det är en barnbok för åldern 3-6 år och säkert lite äldre barn med.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det är underbara illustrationer av Kristina Aspén och en bra storlek på bok.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar verkligen serien om Imse Dumse som är nästkusin med Imse Vimse, dels för den inte är förskönad, han äter flugor och han vill äta många. Så är böckerna så roliga både i text och bild.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget jag kan komma på.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Imse Dumse är en härlig påhittig liten spindel.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Superbra.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag hoppas verkligen det kommer fler i serien för jag gillar den så mycket.

Sammanfattning.


Imse Dumse märker att det inte fastnat så många flugor i hans nät så han beställer lite färg över. Han målar sitt nät i massa olika färger och om han får mer flugor ja, det får ni läsa om i boken. Jag bara älskar denna lilla spindeln och hans påhitt även om det kanske inte blir lika lyckat för vissa. Text och bilder stämmer så himla bra överens i boken och gör det till en så himla bra barnbok som är både charmig och rolig.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Imse Dumse (del 4)
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 28
Utgivningsdatum 2022-08-24
Förlag Spindeln
Illustratör/Fotograf Kristina Aspén
Dimensioner 276 x 205 x 8 mm
Vikt 346 g
SAB Hcf
ISBN 9789198729832
Min bok är ett recensionsexemplar från författaren 💚💛💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar