torsdag 10 november 2022

Sofia Vusir Jansson - Hidden Winter

Med magiskt foto, fantasieggande pyssel och underbara illustrationer är Hidden Winter en efterlängtad uppföljare till hyllade Hidden Places.

I denna unika blandning av pyssel och inspiration hyllas barnens kreativitet och uppfinningsrikedom. Med avstamp i de kalla månadernas klassiska pyssel lär vi oss hur vi på ett enkelt vis kan ta hemmahantverk till en helt ny nivå.

Med enkla steg-för-steg-instruktioner får vi här lära oss att skapa magiska dekorationer, miljöer och klappar som gör alla glada. Naturligtvis med fokus på hållbarhet, återbruk och att använda det som oftast redan finns hemma.

Hidden Winter uppmuntrar alla föräldrar att tillbringa vintern och julen med sina barn på ett analogt och hållbart vis. I detta praktverk av Sofia Vusir Jansson med illustrationer av Maja Sten får vi lära oss allt från att skapa en klassisk julängel i Hidden-stil till hur man kan göra den lite mer komplicerade, men traditionella och tidlösa julruskan hemma. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Bookmark förlag och som den pysselmaja jag är tänkte jag att det är en bok för mig.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Boken är mycket snyggare än på bilden ovanför, den är inte platt utan texten är nedsänkt i omslaget. Bilderna i boken är smått fantastiska, en del tagna inuti Nordiska museet Julita gård.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Det var väl en del beskrivningar.

Vad gillade du med boken?


Det är en väldigt vacker bok både utanpå och inuti så jag är glad att jag har den.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag läste den från pärm till pärm faktiskt, en del pyssel var lite avancerat, när man skulle såga till grejorna.


Vad kunde gjort boken bättre?


Jag vet inte, mindre pappersblommor.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag vet inte.

Sammanfattning.


Jag har inte gjort något ur boken än, en del har jag redan gjort som granen, stjärnorna och garnbollar. Det var väldigt många sidor om pappersblommor som inte intresserar mig alls.
Det var beskrivning hur man gör strutar och flätat hjärta, som jag kanske gör någon gång. Författaren uppmanar att man ska spara på saker, hon gjorde en mobil av en tomatpuré förpackning till exempel. Återbruk är jättebra men oftast har man inte plats att samla på sig saker. Det var många fina bilder men jag känner nog att det inte var så mycket användbart pyssel för mig. Men en fin bok som nu står på en hylla i köket.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Kartonnage
Språk Svenska
Antal sidor 192
Utgivningsdatum 2022-11-04
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 268 x 198 x 21 mm
Vikt 827 g
SAB Qcca
ISBN 9789189585348
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar