måndag 15 maj 2023

Nina Statheus - Natt på förskolan

Ett språkbusigt äventyr där allt är möjligt och ingenting är riktigt som du tror.

Vad händer på Föris om natten, när fröknar och barn har gått hem?
Säg finns där små busar som leker fast klockan är långt efter fem?

När förskolan släckts ner och ingen är kvar så lägger sig sakta lugnet. Eller?
Tänk om det är då allting egentligen börjar. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag. Det är en barnbok för åldern 3-6 år. 


Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Joanna Schmidt har gjort ett underbart jobb med illustrationerna, så gulliga.


Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker den var supergullig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var inga personer utan leksaker som busade på natten.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De fina illustrationerna var verkligen pricken över i:et.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det kan jag tänka mig.

Sammanfattning.


Vad händer på förskolan när barnen har gått hem, det får man veta om man läser denna bok. Här kolla grisarna i kökslådorna, En apa jagas av en björn och små troll studsar på hyllan. Det är en oerhört färgrika bok med ljuvliga illustrationer och en pojk vaknar upp med smutsiga sockar. Vad har hänt? Det får man diskutera med sitt barn. Här får man verkligen en mysig läsning med sitt barn.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2023-03-30
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Joanna Schmidt
Dimensioner 226 x 173 x 7 mm
Vikt 226 g
SAB Hcf(yb)
ISBN 9789176348857
Min bok är ett recensionsexemplar från Idus förlag 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar