fredag 12 maj 2023

Tanja Jibrandt - Stålmormors äventyr

Maja bor tillsammans med hennes mer än hundra år unga Stålmormor, hennes gammelmormor, samt Kängan - en superstörig känguru. Maja gillar inte att Kängan är en sådan skrytmåns. Dessutom konkurrerar han med henne om Stålmormors Napoleonbakelser, som är världens godaste.

Hos Stålmormor och hennes klan, som består av en massa djur, är varje dag ett äventyr. Hon är lika stark som Stålmannen och driver en Djurjour, som nästan dagligen räddar djur i nöd - roliga räddningsaktioner som Kängan och Maja brukar hänga med på.

Följ med Maja, Kängan och Stålmormor på deras fantastiska äventyr i denna upplyftande och humoristiska berättelse! Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick den från författaren själv, tack snälla. ❣ Det är en barnbok för åldern 9 år och uppåt.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Fin layout med fint omslag. Plus för innehållsförteckning. Väldigt gulliga illustrationer.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej. 

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte det var en gullig bok om Stålmormors äventyr.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, det var inga tråkiga ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Maja och Stålmormor är huvudkaraktärerna och någon favorit har jag inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Miljöbeskrivningar fick hjälp av de fina illustrationerna. Jag skulle vilja veta lite mer om personerna.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag saknade det roliga, den hade alla förutsättningar för att vara rolig men hos mig gick det inte ända hem.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Det är författarens debutbok så vem vet en fortsättning kanske?

Sammanfattning.


En barnbok om Stålmormors äventyr, en känguru och lilla Maja. Man får även veta hur kängurun tog sig till Stålmormor och vi får bekanta oss med Mormor Akrobat och en del andra. De åker ut och gör olika djurjobb som till exempel att rädda valpar. Boken är underhållande och trevlig med alla fina illustrationer. Jag trodde det här var en "vanlig bok" om en Stålmormor och hennes äventyr men sedan börjar djuren prata, då blir det mer saga för mig. Det är säkert en parants men jag blir lite konfys barn hade säkert köpt alltihopa. Nu har jag inget barnbarn i den åldern att testa på, men böcker med äldre brukar vara omtyckt hos barn. Budskapet som Stålmormor har gillar jag:-Det löser sig serru. 👍👍

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3+
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 109
Utgivningsdatum 2022-11-28
Förlag Lava Förlag
Illustratör/Fotograf Michaela Persson
SAB Hcf
ISBN 9789189723276
Min bok är ett recensionsexemplar från författaren 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar