måndag 22 maj 2023

Katarina Ekstedt och Anna Winberg Sääf - Syd

Efter den mardrömslika upplevelsen som kockassistent på den världsberömda stjärnkrogen NORD i de jämtländska fjällen har Alex och Sofi äntligen lyckats starta ett nytt liv. Med restaurangägaren Alice Duwals hot bakom sig fokuserar de nu på att starta upp en bistro på Öland. Trots Ölands fantastiska läge med bra tillgång till lokalproducerade råvaror visar det sig snart att det är hårt arbete att driva egen restaurang. Inte minst då det uppdagas hemligheter som riskerar att ödelägga allt.

Samtidigt kan inte Alex släppa oron över att Alice ska återvända. Inbillar han sig eller finns det skäl att oroa sig?

SYD är den fristående andra delen i serien om kocken Alex. Det är en unik psykologisk thriller i köksmiljö som har hyllats av både läsare och kritiker. Hur långt är du villig att gå för att bli fri från ditt förflutna? Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste del 1 i serien som heter Nord och tokgillade den, klart jag ville läsa fortsättningen. Snälla Bookmark förlag sände mig ett recensionsexemplar.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättesnygg layout i samma stil som Nord.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej då, inte alls.

Vad gillade du med boken?


Den var precis lika bra som del 1, så jag gillade den verkligen.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, här gick det inte att hoppa över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det handlade om Alex som är kock och hans tjej Sofi och man vill verkligen att de ska gå bra för dem nu när de öppnar bistro Syd på Öland.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar, nu besökte de inte några kända platser på Öland precis. Alex var på Alvaret i och för sig.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, kommer de inte med en fortsättning så vet jag inte riktigt vad jag gör.

Sammanfattning.


När man börjar läsa boken tror man att äntligen så ordnar det sig för Alex och Sofi som haft de så kämpigt. De har öppnar en liten bistro på Öland med Cina och allt ser ljust ut.
Men sen börjar den ena saken efter den andra gå fel och Alex misstänker att det är Alice som ligger bakom. Jag förstår inte hur författarna gör det, men när man väl börjar är det omöjligt att släppa boken och jag hoppas verkligen det kommer en fortsättning.
Här kan vi snacka bladvändare och spänning på hög nivå. Läs men börja på den 1.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 251
Utgivningsdatum 2023-06-07
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Bandicksson, Marcell (form)
Dimensioner 215 x 140 x 20 mm
Vikt 410 g
SAB Hc.01
ISBN 9789189585645
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🤎🖤🤎

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar