söndag 7 mars 2010

Söndag 7/3


Denna helg har varit Stora bakhelgen, jag hade satt surdeg tidigare i veckan och skulle nu baka ut brödet. Så hade jag köpt en bok med Aftonbladet, om att Baka i Långpanna.Där är det första receptet hämtat Ljust bröd i långpanna, var linfrö i.Bra för magen alltså.
Slängde ihop en banankaka,recept från Sju sorters kakor. Halva gick åt direkt,,


Så var det dax surdegsbrödet, det grova på rågmjöl. Man tog en klick av surdegen och lite jäst och valnötter och sedan skulle de jäsa i bunken i två timmar, sedan bakade man ut det och sen jäsa i en timme.(Recept Hemmets Journal) Jag tyckte det blev både gott och bra.
Under jästiden slängde jag ihop min Youghurt limpa med lingon i,den är supergod och smidig.(Recept Wapnö)

Tiden gick väldigt fort men lite vanliga frallor skulle jag hinna med, har ett skitbra recept där man bara jäser dem en gång..Eftersom jag nu började bli lite trött, så satt ett glas vitt fint.

Här jäser frallorna
Resultat;
Oj lite vila efter all bakning, men Simba hade tagit min plats i fåtöljen

Sängen var inte heller ledig
Jag slog på teven och titta på Festivalen,,blev sur att Pauline ej gick vidare,,
Idag på morgonen fortsatte bakningen, dax för det ljusa surdegsbrödet som jäst i kylen under natten, enl. receptet
http://www.kokaihop.se/recept/ljust-brod-med-surdeg. Det var skitsvårt att jobba ihop och på plåten flöt det bara ut..
Det blir väl inget bröd tänkte jag, men grädda det ändå och reslutatet blev okey, om än lite väl skorpigt
Så gjorde jag morotsbröd också ur Aftonbladetboken,,mycket gott alltså

Skulle vila lite middag tänkte jag,,men upptaget igen,,så då surfa jag istället.
Ha det bra
Mia

2 kommentarer :

  1. Ojojoj vad du har varit flitig! Nu har du bröd för några dagar framåt, härligt! När jag får lösa surdegar brukar jag grädda bröden i formar, så slipper man de där koblaffeliknande plattorna - jag vill helst inte ha så mycket skorpa...

    Dina frallor såg läckra ut!

    SvaraRadera
  2. Jösses Amalia, vilken bakhelg!
    Å fint såg det ut alltihop!

    Yoghurtlimpan- mums!

    SvaraRadera