torsdag 21 februari 2013

Bokbloggsutmaning: Vem är du? Vad kan vi göra tillsammans?

På Feelgoodbibliotekariens sida finns en utmaning. Läs mer om utmaningen här.
Så här är mina svar:

1. Varifrån bloggar du? (Jag önskar mig en bokbloggarkarta, därav frågan)

Jag bloggar från en liten byhåla i Smålands djupa skogar. Namnet är Anderstorp och gjorts sig känd som 6 juni firande av rang. Om man är lite äldre som jag, kanske man kommer ihåg Formel 1 tävlingar som gick härifrån. Stora kända förare var här Niki Lauda med flera, det ni.

2.  Förslag på hur vi bokbloggare skulle kunna samarbeta mer och bättre med varandra?

För att samarbeta mer tror jag att man måste lära känna andra bokbloggare, jag kanske har 20 som jag är inne och kollar på. Jag älskar att surfa runt på andra bloggar och lämna ett litet avtryck men alla gör kanske inte det. Därför är Annikas Bokbloggsjerka bra.
Man kanske skulle ha något annat liknade mitt i veckan, en svensk variant av norska Flukten fraa virkeligheten.
Eller ännu bättre; tävlingar om böcker gillar alla då brukar det var fullt med kommentarer. Veckans tävling som kunde gå runt bland bokbloggare (där man anmält sig innan). Jag kunde ställa en fråga eller en bildgåta och av de som gissar rätt lottar jag ut en av mina lästa böcker.

3. Förslag på hur vi skulle kunna samarbeta med bibliotek och/eller förlag?

Det jag i skrivandes stund kommer på är information och information om att vi finns. Gör lite fina bokmärke med din webbadress på och fråga om du får lägga de på bibblan. Eller ett visitkort i boken. Jag vet att i närliggande bibliotek har de författarafton och boktipskvällar, man kanske kunde fråga om man fick hålla i en sådan.

4. Beskriv dig själv i form av en befintlig eller påhittad boktitel!

Den var svår, det får bli en omskrivning av en bok både ratad och älskad;
50 nyanser av Mia. Nu beskriv det inte mycket om mig som person men läser ni boken får ni veta allt. Förhandsboka på Bokus.

5. Vad vill du veta om mig och andra bokbloggare? Lägg till din egen fråga här och skicka utmaningen vidare till en bokbloggare som du är nyfiken på.

Skulle du själv vilja skriva en bok och i så fall, vad ska den handla om?

Mitt svar på den är nej, jag kanske har idéer men skulle behöva uppgradera min svenska.

9 kommentarer :

  1. Bra förslag med bokbloggarbokmärken på biblioteket. Det skulle ju inte vara så svårt.

    Och angående att hålla i boktipskvällar så tror jag att det skulle vara många bibliotek som tacksamt skulle ta emot ett sådant erbjudande!

    SvaraRadera
  2. SV. Jag tycker att Jan Guillou skriver väldigt bra. Men det är ju så klart en smaksak.

    SvaraRadera
  3. Anderstorp är ju i mina hemtrakter. :-) Jag bodde (uppväxt där också) innan i Värnamo, men flyttade nyligen till Jönköping.

    Så i Anderstorp har jag så klart varit.

    SvaraRadera
  4. Ska nog testa Guillou Lena.
    Men va kul Malin, gick du i skola här. Jönköping bodde jag i när jag läste.
    Mia

    SvaraRadera
  5. Jag har bott och gått i skola i Vmo. Flyttade efter studenten men kom tillbaka efter några år och har nu flyttat igen. Får väl se om vi hamnar i Vmo sen igen i framtiden. Det vet man aldrig. :-)

    SvaraRadera
  6. Ja Malin man vet aldrig vad man hamnar.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Anderstorp :D där var jag och såg på dessa Formel 1-tävlingar du beskriver. Min dåvarande pojkvän och hans kompisar var intresserade och ville dit titt som tätt. Själv avskyr jag Formel 1, får migrän av ljudet så jag förstår än idag inte vad jag gjorde där. Men det var väl kärleken haha. Själv bor jag i en liten ort i Blekinge :)

    SvaraRadera
  8. Åh, jag hade supergärna velat vara med på en sån boktipsarkväll. Det borde ju gå att dra ihop något! Nu bor jag ju inte på samma ställe som just dig, men jag får väl försöka prata med Stockholms-bloggarna!

    SvaraRadera