fredag 9 november 2018

Stina Jackson - Silvervägen

Sedan tre år tillbringar Lelle de ljusa sommarnätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog och mynnar vid norska gränsen, den väg som kallas Silvervägen. För tre år sedan försvann hans sjuttonåriga dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån.

Till den lilla orten Glimmersträsk anländer Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner blir deras liv för evigt sammantvinnade.


Silvervägen är en stämningsfull och berörande psykologisk spänningsroman. Med den lilla orten som fond, där alla känner alla, utvecklar sig ett drama om att aldrig ge upp, om att orka vara stark när det är som mörkast. Hämtat ur Albert Bonniers förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 


Jag har sett den överallt på bloggar, där de hyllat boken. Så jag kan säga att förväntningarna var höga. Den står som deckare men en ganska udda sådan i så fall. Den är mer thriller för mig.
Boken var en vinst från Instagram. Tack så mycket.


Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Omslaget är väl ganska bra, kargt och öde. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst och bra spräk

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Inledningen var lite seg, det hände inte speciellt mycket. Det var mest massa udda människor den ena mer udda än den andra. Smått deprimerande och stämningen var riktigt obehaglig men trots det läste jag vidare, var bara tvungen. Längre in i boken ökade spänningen och även de kalla kårar längs ryggraden.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Nej, det gjorde jag inte.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

De flesta var ganska udda och inte speciellt trevliga. Meja som föll mig mest i smaken, kändes som hade huvudet lite mer på skaft.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningarna var väldigt bra, jag kunde både känna och se allt framför mig. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle bli en bra film.

Vad var annorlunda med denna boken?

Väldigt udda karaktärer.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag vet faktiskt inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja, det skulle jag faktiskt.

Sammanfattning.


En annorlunda bok om en pappa som aldrig slutar leta efter sin dotter. Men så försvinner en flicka till och samtidigt flyttar Meja in till byn, en tjej som är i samma ålder som hans dotter var, frågorna blir allt fler. Boken är kanske inte en bladvändare direkt, för inledningen är lite långsam. Den karga miljön och de udda figurer är väldigt bra beskrivna. Jag ser gärna framemot att läsa ytterligare en bok av författaren.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 295
Utgivningsdatum 2018-05-22
Förlag Albert Bonniers Förlag
Medarbetare Sokcic, Miroslav (form)
Dimensioner 220 x 140 x 25 mm
Vikt 477 g
SAB Hc
ISBN 9789100176006
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

2 kommentarer :