måndag 19 november 2018

Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt - En högre rättvisa

En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas.

Riksmordkommissionen är splittrad. Vanja arbetar tillfälligt i Uppsala och utreder det otäcka fallet. Sebastian åker runt i landet och pratar om sina böcker. Torkel, Ursula och Billy har sina egna angelägenheter som upptar dem. Men när ett av våldtäktsoffren hittas död samlas de igen och teamet måste lägga personliga problem och strider åt sidan.

Ledtrådar tyder på att offren inte är slumpvis utvalda. Men vad är kopplingen mellan dem? Och varför verkar så många personer inte vilja att sanningen kommer fram?

En högre rättvisa är den sjätte boken i den framgångsrika serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och kollegerna på Riksmord. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien så varför inte denna del med nummer 6. Detta är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Okej. Uppläsare Niklas Falk

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Det tänkte jag inte så mycket på.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Jag tyckte den började väldigt bra och det var riktigt spännande. Men sedan blev det en sväng för mycket och boken tappade fart. Ibland kan jag tycka det var lite väl mycket privatliv och inte så mycket polisarbete. Upplösningen var okej, men när man väl fick reda på vem som var skyldig, hade man nästan glömt vem personen var.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Omedvetet tror jag att jag gjorde det.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Sebastian tillhör inte favoriterna, honom börjar jag bli trött på. Jag har nog ingen favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Lite till och från, kunde varit bättre på vissa ställen.

Vad var annorlunda med denna boken?

Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Jag tror att om man kortat ner den lite så hade den blivit mer spännande.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jo då, jag kan lyssna på en till för Niklas Ek är en superbra uppläsare.

Sammanfattning.

Helt okej, ganska lång underhållande deckare, med en superbra uppläsare.
Den når inte riktigt samma nivå som tidigare böcker tyvärr.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (313.4 MB)
Språk Svenska
Serie Sebastian Bergman (del 6)
Inläsare Niklas Falk
Utgivningsdatum 2018-11-01
Upplaga 1
Förlag Norstedts
ISBN 9789113070919
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar