tisdag 26 mars 2019

Ragnar Jónasson - Mörkret

En ung kvinna hittas död på en enslig strand. Här sökte hon skydd. I stället fann hon sin grav i vågorna. En förhastad polisutredning bedömer händelsen som självmord.

Hulda Hermannsdóttir, kommissarie vid Reykjavikpolisen, tvingas till en tidig pension. Dessförinnan ges hon möjlighet att åta sig ett sista fall. Hon vet exakt vilket hon ska välja. Och vad hon finner är något avsevärt mycket värre än självmord. Ändå har hon svårt att få ut ens den mest elementära information i fallet. När Huldas egna kolleger försöker bromsa utredningen, finns till sist bara ett sätt kvar. För att avslöja sanningen riskerar hon sitt eget liv.

Mörkret är den första boken i en planerad romantrilogi om poliskommissarie Hulda Hermannsdottír, av Islands just nu hetaste kriminalromanförfattare, Ragnar Jonásson. I svensk översättning av Arvid Nordh. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har hört hur mycket gott som helst om denna bok på olika bloggar, så till slut e-lånade jag den på bibblan.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är kargt och öde, men säger väl inte så mycket vad som händer i boken. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Jag var lite rädd för att det skulle vara massa krångliga namn men så var inte fallet.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag var fast från första sidan, kanske för jag blev så arg att Hulda tvingades till tidig pension. Chefen lovade henne ett sista fall och då letade hon upp ett olöst sådant.
Kriminalhistorien är uppdelad på tre, kan man nog säga;
En nutid där det är ett "cold case" Hulda fick ta sig an innan pensionen. Inte massa sidospår och krångligheter.
Så en dåtid om en liten flicka och hennes mor och modern kämpar för att behålla flickan trots inget jobb och att hennes föräldrar är emot.
Det tredje handlar om en kvinna och en man som ska ut på ett äventyr i fjällen.
Jag tyckte boken var väldigt lättläst och hade ett enormt driv. Men slutet blev en kalldusch, så nu väntar jag med spänning på nästa bok som kommer den 27/4.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag gillar Hulda, nu fick man veta en hel del om henne och vad som hänt tidigare i hennes liv. Hon har inte haft det lätt i livet och en del saker som uppdagas kanske blir man lite förvånad över.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tyckte det var riktigt bra, vissa saker kunde jag se ganska klart framför mig. Personerna var också väldigt bra beskrivna.

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja och gärna NU

Sammanfattning.


En jättebra deckare med ett bra driv. Balansen mellan privatliv och polisarbete var perfekt och inte massa krångliga sidospår. Jag tycker om att man får följa undersökningen i detalj, även om jag själv hade helt fel när det gäller mördaren.
Jag ser verkligen framemot fortsättningen.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format E-bok
Filformat EPUB med vattenmärke 
Om vattenmärkning
Språk Svenska
Antal sidor 208
Utgivningsdatum 2018-08-30
Förlag Modernista
Översättare Arvid Nordh
ISBN 9789177814580
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

3 kommentarer :