torsdag 21 maj 2020

Mari Bister - Hundäventyret

Några hundar försvinner mystiskt i Björkviken och bröderna Jakob och Joakim hamnar mitt i äventyret. Är hundarna stulna eller har något annat hänt? Vems är påsarna som hittas och har de något med försvinnandet att göra? Och varför skulle någon vilja göra hundarna illa?

Jakten på ledtrådar och hundar får en oväntad vändning. Kan hundarna räddas innan det är för sent? 

Boken innehåller tips från polisen om vad man kan göra om man ser ett djur eller ett barn i en varm bil. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Barnbok för de barn som kommit lite längre i läsningen. Jag skulle tippa 8 års-åldern, men visst kan man högläsa med.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är hur fint som helst, illustratören Kristian Hägglund är riktigt duktigt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och lättfattligt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var det inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte den var underbar och faktiskt lite spännande med.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Bröderna Jacob och Joakim hamnar mitt i ett äventyr när de ska köpa chips.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt super och illustrationerna gör en hel del.

Vad var annorlunda med denna boken?


Alltså jag fattar hur man kan teckna så man får en hund att se skärrad ut.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har nog missat en delen om gräsänder.

Sammanfattning.


Jag tycker den har allt som jag vet barn i årskurs 2 gillar, fina och många bilder, en bra historia och ett bra slut. (När en 50 ++ kärring gillar den också) Fram för mer Djurdeckare.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Djurdeckarna (del 3)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 60
Utgivningsdatum 2020-04-07
Förlag Idus Förlag
Medarbetare Lundquist, Alexandra (form)
Illustratör/Fotograf Kristian Hägglund
SAB Hcf
ISBN 9789189147249
Min bok är ett rec.ex från Idus förlag. Tack 🧡
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar