söndag 12 juli 2020

Christian Unge - Ett litet korn av sanning

Den nya boken i Christian Unges Teklaserie, som inleddes med succén Går genom vatten, går genom eld, tar vid där den förra slutade. I den nya boken får vi reda på mer om Teklas bakgrund och de demoner som jagat henne genom livet.

En kvinna irrar runt i korridorerna på Nobelsjukhuset i Stockholm med en liten pojke i handen. Hon tycks leta efter en äldre man från en bilolycka som inträffat tidigare samma dag. Under tiden försöker akutläkaren Tekla Berg rädda livet på en svårt skadad person från samma bilolycka. Den katastrof som sedan inträffar är något som förbryllar sjukhuspersonalen, polisen och alla andra inblandade.

Den senaste tiden har sjukhusdirektören Monica Carlsson lagt in högsta växel för att privatisera Nobelsjukhuset med exklusivt patienthotell, en kontroversiell levertransplantationsenhet och den nyrekryterade stjärnkirurgen Klas Nyström. Det tar inte heller lång tid innan Klas aktivt motarbetar Tekla i allt hon gör. Samtidigt har Tekla blivit som besatt av att ta reda på vad som egentligen hände när kvinnan klev in på intensiven med den lille pojken i handen. Vem är pojken? Varifrån kommer han? Vad gjorde han på Nobelsjukhuset? Svaren på hennes frågor visar sig vara något som hon inte kunnat föreställa sig ens i sin vildaste fantasi.

Och är det, precis som i pojkens fall, familjehistorierna som avslöjar sanningen om Teklas bakgrund? Hämtat från Norstedts


Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst del 1 i serien Går genom eld och vatten och klart jag ville läsa fortsättningen om hur det går för Tekla.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra layout och omslaget väl matchat med föregående bok.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk och relativt lättläst, det var väl de medicinska termerna som hakade upp det lite.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Det var mycket medicinska termer som man kanske inte är så hemma med.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar att det är fart och fläkt i boken och att det finns ett litet mysterium att lösa.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, några tråkiga minuter har du inte i denna bok.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Tekla är en komplicerad person, hon är duktigt på det hon gör, men samtidigt verkar hon förstöra sitt eget liv. Jag skulle vilja ruska om henne ordentligt. Så det är inte lätt att tycka om henne, en läkare borde veta bättre än vad hon gör. Hon borde få hitta på något roligt kanske spela bowling eller något liknade.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var mycket sjukhusmiljö och för mig med fobi för läkare och blod var det nästan så det snurrade till ibland. Fast samtidigt gillar jag det 😖bör jag söka för det?

Vad var annorlunda med denna boken?


Högt tempo.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag kan inte komma på något just nu.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna. Jag har inte läst Ambulans 906 ännu och det vill jag gärna göra.

Sammanfattning.


Jag älskar verkligen böcker som utspelar sig i sjukhusmiljö och i denna bok var det väldigt mycket av den varan. Det innebär också en hel del medicinska termer, tack och lov känner jag till en hel del, dock inte alla. Här är det fart och fläkt från början till slut, men det gör att man får vara alert så man inte missar något. Boken börjar med ett mysterium som man sedan får följa och vad det orsakar. Mot slutet får Tekla verkligen visa vad hon går för och det gör hon med bravur, dock tycker jag hon kan sluta med sina piller. Sammanfattning: En fartfylld deckare i sjukhusmiljö som du inte kan lägga ifrån dig från sista sidan är läst.

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 4
Format
Inbunden
Språk
Svenska
Serie Teklaserien (del 2)
Antal sidor 466
Utgivningsdatum 2020-05-06
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Medarbetare Wickholm, Pär (form)
Dimensioner 233 x 160 x 34 mm
Vikt 787 g
SAB Hc
ISBN 9789113102191
Min bok är ett recensionsexemplar från Norstedts.
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar