tisdag 15 september 2020

Marie Sammeli - Den lilla vingården vid bergets fot

Har man bytt Stockholm mot Kapstaden och skapat sig en ny tillvaro i solen, ja, då man kan nog säga att man har gått från trygghetstörstande till äventyrare, konstaterar Julia nöjt.

Men när oväntade händelser ställer allt på ända och bankkontot gapar tomt är Julia inte alls övertygad om att livet som modig är så härligt .

Men det är bara att kavla upp ärmarna och anta utmaningarna, resonerar Julia och tackar ja till ett jobb på en mysig vingård. Vet man skillnaden mellan vitt och rött och handlar vin efter den snyggaste etiketten måste det vara det perfekta jobbet, tänker hon.

Tur att hon har en underbar man och en kärleksfull son vid sin sida. Men när svärmor flyttar in och före detta mannen presenterar sin nya kärlek, en ung yogadrottning som enligt sonen är den perfekta bonusmamman, ja, då skingras plötsligt de rosa molnen.

Att få ihop tillvaron på andra sidan jorden med nya och gamla relationer, en vingård med möjligheter och en hund med nervproblem, visar sig bjuda på fler komplikationer än Julia kunnat drömma om. Hämtat från Bladh by Bladh

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste del 1 i serien och så klart ville jag gärna läsa del 2. Så bra feelgoodböcker.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Den är riktigt snygg och bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar verkligen Maris böcker de är mysiga och man får en trevlig lässtund.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


En del av karaktärerna känner man igen sen första boken, de flesta faktiskt. Jag tycker om jättemånga av karaktärerna.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det är fina beskrivningar från Sydafrika, ett land jag aldrig varit i mer än i bokens värld då.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna.

Sammanfattning.


Första boken älskade ja, den hade allt, ja förutom att där var hundar istället för katter.(mer kattmänniska)
Så att Mari skulle lyckas fånga mig en andra gång, det trodde jag inte på.
Men där satt jag nog helt uppslukad, dammtussarna fick vänta och tvätten likaså.
Det är vackra miljöer trevliga vänner och lite smolk i bägaren som måste redas ut.
Jag var bara tvungen att fortsätta  läsa till allt löste sig. Läs boken det är underhållning på hög nivå.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Serien om Julia
Antal sidor 332
Utgivningsdatum 2020-08-03
Förlag Bladh by Bladh
Dimensioner 232 x 159 x 34 mm
Vikt 728 g
SAB Hc
ISBN 9789188917454
Min bok var ett recensionsexemplar från Bladh by Bladh 💚💙💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar