fredag 25 juni 2021

Sigbjørn Mostue - Himlen ska gråta blod

Den cancersjuke före detta elitsoldaten Even Stubberud ger sig ut på det som är tänkt att vara hans sista uppdrag: Ett förhållandevis rutinmässigt eskorterande av en terrorist till Somalia.

Men flyget från Oslo blir kapat och terroristen fritagen. Kaos uppstår på planet. Och den enda som skulle kunna rädda de 245 passagerarna är en obeväpnad, sjuk man utan flygerfarenhet.

Himlen ska gråta blod är en andlöst spännande thriller om en katastrofal nödsituation. Hämtat från Modernista

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Denna kom som en överraskning från Modernista och efter ha läst baksidan förstod jag, det är en bok för mig. Jag hade den i sovrummet och läste lite varje dag och det var inga problem att ta upp den och fortsätta man kom lätt ihåg.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Flygplan och öken på bilden, det säger katastrofroman till mig.


Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket flöt på bra och vissa delar var väldigt målande, det är absolut ingen bok för den klena.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade det mesta med boken, för det är en slags katastrofroman och det gillar jag jättemycket. Verkligen oerhört spännande fick lägga ifrån mig boken ibland.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


De ställena när de norska politiker skulle diskutera var lite småtråkiga men vågade inte hoppa över något heller.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Even Stubberud han var en Sylvester Stallone typ med cancer hur man nu får ihop det.
Men i böckernas värld behöver man inte få ihop allt tack och lov.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

De var filmiska, jag såg verkligen allt framför mig och kunna känna hur ont det gjorde för polisen som hoppade ut ur planet, eller han hoppade egentligen inte men det får ni läsa om i boken.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kommer på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, hemskt gärna.

Sammanfattning.


Detta var bland de mest spännande jag läst på sista tiden, man hade andan i halsen mest hela tiden. om du gillar katastrofromaner får du inte missa denna bok. Bra skrivet och jag bara väntar på att den ska bli film. Missa inte denna.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 367
Utgivningsdatum 2020-12-30
Förlag Modernista
Översättare Sabina Söderlund
Originaltitel Himmelen skal gråte blod
Dimensioner 217 x 144 x 27 mm
Vikt 534 g
SAB Hce
ISBN 9789178937967
Tack till Modernista för överraskningsrec.ex 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar