onsdag 2 juni 2021

Zelda Falköga - Nagdabergen

Vägen till magikern Xerxes är lång och tuff genom det istäckta bergslandskapet, men Karma och Jonar vägrar ge upp. Daskusen Rory har anslutit sig till uppdraget och tillsammans håller de hoppet uppe om att kunna besegra den onda Stendraken.

Men ett bråk splittrar de två vännerna och de tvingas gå skilda vägar. Hur ska de klara sig på egen hand? Kommer de någonsin att bli vänner igen?

Nagdabergen är del 4 av 5 i serien om Karma och Jonar. De tidigare delarna heter Klipptrollen, Flykten och Lyras ö. Hämtat från Bokus

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag hr läst de tidigare böckerna i serien som jag fått som rec.ex, frågade även efter denna men fick inget svar. Detta är en barnbok för åldern 6.9 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Det är verkligen är en färgsprakande bok, omslag och bilder är super.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar verkligen boken eller rättare sagt böckerna men man undrar ju vem Zelda Falköga är.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Karma och Jonar är underbara karaktärer men i denna bok blir de lite osams, tur att de reder ut det. 
Daskusen Rory är en fin filur med, han verkar cool.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar men de fina illustrationerna hjälper ju till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Ingen aning

Vad kunde gjort boken bättre?


Det vet jag inte, den till och med luktar gott.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, jag hoppas verkligen jag får läsa sista delen.

Sammanfattning.

En underbar fantasifull och färgsprakande barnbok, som är spännande som tusan.
Men även tar upp vänskap hur viktigt det är. Jag ser verkligen framemot sista delen fast samtidigt lite tråkigt att serien tar slut. (Jag tipsade om boken för mina 2.or och nu läser de serien och ställer sig i kö efter delarna.)

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Karma och Jonar (del 4)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 111
Utgivningsdatum 2021-05-03
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Henric Aryee
Dimensioner 207 x 156 x 12 mm
Vikt 344 g
SAB Hcf
ISBN 9789189087873
Mitt exemplar är en vinst från Bonniers bokklubbar.💛🧡💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar