tisdag 11 oktober 2022

Sofie Sarenbrant - Mira & Månen: En vän för livet

En dag ska ni få se, tänker hon. Jag ska visa att jag visst duger.

Stallet är Miras favoritplats. I skolan är hon bara luft och hon har svårt att få vänner. Hos hästarna kan hon vara sig själv. Men ridningen känns inte lika kul längre, det börjar bli för svårt. När stallets finaste ponny Månen skadas lämnas han åt sitt öde om det inte vore för Mira. Hon sköter om honom och deras band växer sig allt starkare. Drömmen är att en dag få tävla på honom men för att nå dit måste hon bli en bättre ryttare. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

När Sofie som är en utmärkt deckarförfattare kommer ut med en barnbok, då blir man nyfiken. Jag förstod nästan direkt att den skulle handla om hästar, Sofie rider ju gärna och kan det där.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag tycker boken är gullig, lite och söt och påminner lite om Wahlströms gamla ungdomsböcker.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker det var en enormt viktig bok, men stundom ganska jobbig att läsa för man tyckte så vansinnigt synd om Mira.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag kan inte komma på några ställen.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mira är helt klart en favorit, hon känner sig utanför. Miras mamma tycker jag verkar helt underbar, försöker på alla sätt så allt ska bli bra.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker beskrivningarna var enormt bra, kan se det framför mig. Man får nästan lite ont i magen när man läser boken.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det är en viktig bok om att känna sig utanför.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, gärna. 

Sammanfattning.


Detta är en liten söt bok med snyggt omslag. Den handlar om Mira som känner sig väldigt utanför, både i skolan och i stallet. Hennes pappa finns inte med i bilden längre, däremot har hon en underbar mamma som gör mycket för att Mira ska må bättre. Jag tycker Sofie har beskrivit väldigt väl, hur jobbigt det kan vara att vara lite annorlunda och inte passa in. Det gör ont i mig för det är säkert så vardagen ser ut för många i vår tuffa värld. Läs boken för den är viktig och sätt den gärna i händerna på barnen i denna åldern.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Mira & Månen (del 1)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 187
Utgivningsdatum 2022-09-13
Förlag Bookmark Förlag
Medarbetare Widlund, Filippa (form)
Dimensioner 181 x 125 x 19 mm
Vikt 270 g
SAB Hcg
ISBN 9789189585249
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag 🐴🐴🐴

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar