fredag 16 december 2022

Sofie Sarenbrant - Själsfränden

Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kriminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron.

Hur ska Emma hindra henne från att hoppa och falla fritt tjugosex meter, rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även hennes spädbarn.

Själsfränden är den tionde fristående delen i den populära deckarserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Sofie Sarenbrant väver på ett unikt sätt in aktuella och känsliga samtidsfrågor i handlingen och utforskar ämnen som människovärde, fördomar och filicid. Resultatet är en lika angelägen som spännande deckare. Hämtat från Bookmark förlag

 Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst de tidigare i serien om Emma Sköld så klart jag inte ville missa den.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


De sista böckerna i serien har samma typ av omslag med ofta mycket blommor.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker mycket om hela serien med lite varierande omdöme från mig. Denna bok var dock en riktig bladvändare.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Emma och hennes kollegor och familj, jag har ingen riktig favorit. Men inte heller någon jag inte gillar.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar, får bilder framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut ser framemot Parasiten som kommer i maj.

Sammanfattning.


Det börjar starkt och fångar en med en gång. Det tar upp en del allvarlig saker som självmord och abort bland annat. Boken är oerhört spännande och en riktigt bladvändare.
Det är en deckare av hög kvalité som jag rekommenderar. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Emma Sköld (del 10)
Antal sidor 444
Utgivningsdatum 2022-05-24
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 220 x 145 x 33 mm
Vikt 636 g
SAB Hc
ISBN 9789189393394
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag. 🖤🤎🖤

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar