tisdag 7 januari 2020

Kamilla Oresvärd - Älvdansen

Vem kidnappade Elsa?

Frank blir vittne till hur hans elvaåriga styvdotter Elsa blir bortförd av okända kidnappare. Åren går och kidnappningen av Elsa förblir ett olöst fall. Nästan två decennier senare är Frank, som själv blivit misstänkliggjord, psykiskt utsliten och betraktas som en kuf i Vargön. När en ung kvinna anmäls försvunnen blir Frank åter föremål för polisens misstankar. I ett sista desperat försök att ta reda på vad som hänt Elsa och för att rentvå sig kontaktar han Mona Schiller, som börjar gräva i det gamla fallet. I sin utredning upptäcker hon snart att starka krafter sjuder under ytan i det lilla samhället. Sökandet efter sanningen leder henne längs en väg kantad av rädsla, misstro och religiös fanatism.

Älvdansen är den andra fristående delen i Vargönserien där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla brukssamhället Vargön. I centrum står femtiosexåriga Mona Schiller, en orädd och stark kvinna som löser andras brott men döljer egna mörka hemligheter. Första delen, Brudslöjan, utkom våren 2019. Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste del 1 Brudslöjan och tyckte mycket om den så klart jag vill läsa fortsättningen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslagen är otroligt lika varandra men klart snygga. Textstorlek bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst 

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Allt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mona är huvudkaraktären och jag gillar henne trots att hon har lite hemligheter, så förekom hennes söner med, kanske främst Anton men det är nog för han är polis.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar både miljö och personer. Men ändå blev jag tvungen att googla lite.😀 

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja absolut, hon skriver jättebra.

Sammanfattning.


Nummer 2 i serien om Vargön och jag blev inte besviken, tvärtom denna var nästan bättre än ettan. Bra intrig och rasande tempo och börjar man väl läsa boken så kan man inte sluta. It was right up my alley . När kommer nästa?

Vad ger du boken för betyg?



BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Vargön (del 2)
Antal sidor 304
Utgivningsdatum 2019-11-12
Upplaga 1
Förlag Bokfabriken
SAB Hc
ISBN 9789178352609
Min bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken😘
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar