söndag 18 mars 2018

Helena Dahlgren - Orkidépojken

Orkidépojken är en mörk och spännande berättelse om ensamhet, besatthet och gemenskap, inspirerad av tv-serien Twin Peaks universum. Berättelsen handlar om några ungdomar i en Stockholmsförort: den tysta betraktaren Hanna som är bokens berättarjag, bästa kompisen Zeb och så Lina. Farliga Lina som alla känner eller vill känna, som är snyggast, mest utmanande och som plötsligt försvinner spårlöst…

”Den historia jag nu ska försöka berätta utspelar sig i Stockholmsförorten Tyresö sommaren 2011. Det var en sällsamt varm och solig sommar, blåbären hade redan mognat i skogen när det varslades död. Först om det fruktansvärda i Norge, alla unga liv som släcktes, vettlöst. Sedan från huset i Camden Town, en kropp så liten och späd att den knappt gick att urskilja under det vita lakanet på båten. Mina tårar torkade inte av sig själva.

Och så … det andra. Medan blåbären fortfarande var sura kart i skogarna som omgav våra hem, med bläcket i studentmössorna färskt – alla dem vi ägnat tre, sex, nio, tolv år att gömma oss för som nu skrev BFF och Vi ses snart igen i våra mössor, var det champagnen som talade? – inträffade ett par försvinnanden.”

När kompisarna Hanna och Zeb tar studenten är det meningen att LIVET ska börja. Det är nu de ska lämna urtrista förorten Tyresö och bege sig ut i världen. London väntar. Men först måste de få ihop reskassan, och så går deras första sommar som så kallade vuxna, med att jobba på kyrkogården, festa på stans gayklubbar, ströglo på den gamla tv-serien Twin Peaks och läsa Orkidépojkens märkliga blogg.

Men så börjar konstiga saker att hända, trots att knappast någon mer än Hanna och Zeb lyfter på ögonbrynet: först försvinner en liten hund, en chihuahua och sedan en före detta skolkamrat, Lina.
Och sen går det mesta åt helvete. Hämtat ur Lava förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag läste om boken på förlagets hemsida och blev jätteintresserad, verkade mystisk och spännande.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?

Helt okej omslag och danskt band som jag gillar, dock lite styvt.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Jag märkte inget speciellt med språket.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?

Jag tycker man väntade på att något skulle hända och det stod så i boken, snart ska jag berätta vad som hände, så gick det några sidor och så stod det igen att snart ska jag berätta vad som hände.
En ganska typisk felbedömning, jag trodde boken skulle vara en typisk Mia bok men det var precis tvärtom. När det tar 4 veckor att läsa en 150 sidor lång bok stämmer det inte riktigt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 

Ja, jag tyckte vissa ställen var tråkiga och ingen igenkänningsfaktor alls. Så jag hoppade över vissa ställen, men det var inte min typ av bok.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Hanna och Zeb, men Hanna var den man fick följa och veta mest om. Nej någon favorit hade jag inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var inget fel på beskrivningarna.

Vad var annorlunda med denna boken?

Ja, ganska mycket mot vad jag är van vid.

Vad kunde gjort boken bättre?

Det var kanske inte fel på boken utan mer att det inte var min typ av bok.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Man ska aldrig säga aldrig.

Sammanfattning.

Det var inte alls min typ av bok, jag hade väntat något med lite tempo, mystiskt och spännande. Skräck och mysrysare tycker jag inte alls det var, inte med mina mått mätt.
Så det var en felbedömning från min sida.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 2
Format Häftad (Danskt band)
Språk Svenska
Läsålder Unga vuxna
Antal sidor 148
Utgivningsdatum 2017-08-29
Upplaga 1
Förlag Lava Förlag
Medarbetare Siwe, Fredrika (form) / Stenberg, Marcus (form)
Dimensioner 200 x 126 x 15 mm
Vikt 240 g
SAB uHc
ISBN 9789188529213
Tack till Lava förlag för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar