torsdag 15 december 2016

Camilla Lagerqvist - Uppdraget

Sommaren 1943 ska Maja fylla 13 år. Hon bor med sin familj i ett litet samhälle i Värmland. Bara några mil bort, på andra sidan den norska gränsen, tas judiska familjer till fånga och skickas till koncentrationsläger i Tyskland. När Maja får två nya vänner den norska flickan Hilde och den judiske pojken Ben inser hon att kriget trots allt inte är speciellt långt bort. När de tre vännerna får höra att nazisterna är ute efter en motståndskvinna som kallas för Svarta Rosen bestämmer de sig för att göra vad de kan för att hjälpa till. Ett beslut som visar sig vara mycket farligare än de kunnat tro. Uppdraget är en bok om vänskap, mod och att göra det rätta även när det är svårt. Det är också en berättelse om en tid i Sverige som det inte har skrivits så mycket om tidigare. Hämtat från Bokus

Jag fick tips om denna bok via bibliotekarien på min ort, och det var inget dumt tips. För jag älskar verkligen böcker som handlar om 2:a världskriget. Det gör mig inget att det är en ungdomsbok för den är lika bra ändå. Jättespännande och jag tänker absolut lyssna på fortsättningen. BETYG 4+
Mp3-bok (nedladdningsbar ljudbok)
Filformat: Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (78.3 MB)
Språk: Svenska
Läsålder: 9-12 år
Inläsare: Ester Claesson
Utg.datum: 2016-09-01
Förlag: B Wahlströms
ISBN: 9789132168437

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar