onsdag 7 december 2016

Jenny Colgan - Det lilla bageriet på strandpromenaden

Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början. Hämtat från Bokus

Jag brukar ha svårt för att somna och då brukar jag lyssna på ljudböcker och när jag väljer måste det var en uppläsare med en snäll röst. Kerstin Andersson har en sådan röst, så då började jag lyssna på denna bok. Den började lite som alla andra, Polly hade blivit av med sitt jobb och var tvungen att flytta och en ny epok i hennes liv började. Men där är det slut med likheterna för vem skulle flytta till en taskig lägenhet ovanpå ett bageri på en plats där man blir sjukt isolerad p.g.a tidvattnet. Denna boken är skriven med en värme och humor jag inte sett maken till i denna typ av "feelgoodböcker". Den lilla Lunnefågeln Neil sätter pricken över i:et. Jag blir nästan avis på den som har de här böckerna kvar att läsa.  BETYG 5+
Köp på Bokus, Adlibris och Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar