tisdag 15 maj 2018

Veckans topplista v. 20. Norge (Norges nationaldag 17/5)

Margit Sandemo - Blåljus - Jättebra serie med lite övernaturliga inslag.
Jo Nesbø - Fladdermusmannen - När jag lyssnade på den var det med Pontus Gårdinger men kanske gör nytt försök med denna uppläsare.
Erlend Loe - Kurt kokar skallen.  En riktigt tokig barnbok.
Karin Fossum - Den onda viljan En bra deckarserie som jag tyvärr inte lyssnat klart på.
Och sist men inte minst Teskedsgumman av Alf Prøysen.
Mer förslag här.

24 kommentarer :

  1. Loe är lite speciell, har inte läst den populära Sandemo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver bra men man måste vara open minded.

      Radera
  2. Tack för tips! Jag har inte ens läst Teskedsgumman, bara sett filmerna på dvd (julkalender). Väldigt fint illustrerat omslag till boken om Teskedsgumman.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Så kul att du har med Teskedsgumman! De övriga har jag inte läst men jag behöver nog tips på mer nyskrivna böcker än de som finns i min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så ska jag läsa mer gamla böcker, har några i hyllan.

      Radera
  5. Alf Prøysen så klart, han var favorit när jag var liten :)

    SvaraRadera
  6. Den onda viljan har jag läst. Margit Sandemos böcker är jag klart nyfiken på, kände dock bara till Sagan om Isfolket-serien. Gillar ju det där med övernaturliga inslag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Blåljus var så himla bra, den var verklig med touch av övernaturligt.

      Radera
  7. Vad roligt med Teskedsgumman, julkalendern minns jag väl, tror att jag har läst någon bok ;)

    SvaraRadera
  8. Teskedsgumman ja, men jag minns nog bäst julkalendern och ingen bok!

    SvaraRadera
  9. Alf Prøysen tänkte jag ju inte alls på - men så är det ju verkligen länge sedan man läste,

    SvaraRadera
  10. Men jösses, Teskedsgumman tänkte jag inte på. Av Fossum har jag läst några böcker. Serien av Sandemo har jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  11. Teskedsgumman såg jag på film när jag var liten!

    SvaraRadera