torsdag 21 februari 2019

Hett i hyllan #83

Bokföring enligt Monika håller i Hett i hyllan och denna veckan har jag kollat i min pockethylla, oj vad mycket oläst där finns.
Det är många som hyllat denna bok men efter ha läst Tiden är inte än så är jag inte säker på att det är min typ av bok.
Handling:
Mary Jones historia är berättelsen från Skattkammarön om Long John Silver, pirater och papegojor, sedd ur kökspigan Marys perspektiv. Det är 1700-tal och en engelsk landsortsflicka tvingas av fattigdom att ge sig ut för att finna en tjänst, hamnar i Bristol och knackar på dörren till krogen Kikaren, som drivs av Dolores och hennes make, ingen mindre än självaste Long John Silver. De ska bli hennes herrefolk och familj. Dolores lär Mary läsa och skriva och det är hon som ger Mary dagboken och uppdraget att teckna deras historia. Mary Jones berättar om sitt liv i dagboken ? hur hon skickades bort av sin syster som inte längre kunde ta hand om alla föräldralösa syskon, hur hon får arbete på Kikaren och så småningom, medan åren går, blir mer som en dotter än en kökspiga för Dolores och Silver. Mary Jones historia är ett utsnitt ur en stor klassisk roman där perspektivet är vänt och kvinnorna får kliva fram framför männen. Nu får vi möta arbetet i köket, kroppens alla hemligheter och intimiteter, rädslan för våldet i en rättslös värld, kärleken och sorgen. I Mary Jones historia är det Mary som talar med en klar och egen röst, helt fristående från både Long John Silver och Skattkammarön.
Det låter bra.😀

9 kommentarer :

  1. Jag läste den här för flera år sedan och jag har för mig att jag gillade den. Eftersom jag älskar Skattkammarön var det kul att få befinna sig i den världen igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ge den ett försök vid ett tillfälle.

      Radera
  2. denna har jag också oläst i min bokhylla

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag känner igen den här, men den blir ratad eftersom jag inte gillar när man stjäl författares karaktärer och skriver egna historier om dem :)

    SvaraRadera