söndag 4 augusti 2024

Robert Warholm - Mordet på Ekenäs

Den en gång i tiden ståtliga gården Ekenäs har stått obebodd i 14 år när familjen Ahlgren flyttar dit våren 1898. Det blir en avgörande händelse i bygden, och stora förändringar väntar i det lantliga Frykeboda. Grosshandlaren Wilhelm Ahlgren drömmer stort. Nu ska familjen få den framstående plats som de tidigare förvägrats i societetsstaden Karlstads uppburna kretsar. Här ska såväl han som hustrun Sophia och de två döttrarna Maria och Helena ta plats i samhällets översta skikt. Det gäller att både visa sig välbärgad och framgångsrik, och att ta för sig.

På själva nyårsaftonen, efter en generös festmåltid med gårdens hela personalstyrka, känner sig grosshandlaren plötsligt dålig och går tidigt till sängs. Men nästa morgon är han ännu sämre. Läkaren som tillkallas säger först inget om sina misstankar, men för honom pekar symptomen mot förgiftning – av arsenik.

Mordet på Ekenäs är en historisk kriminalroman som ut spelar sig i det fiktiva Frykeboda vid 1800-talets slut, strax innan det modernas intåg. Av författaren har tidigare utkommit två fristående romaner i serien om Frykebodamorden. Hämtat från Blue publishing

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag gillar historiska romaner och har tidigare läst Roberts böcker. Det är en deckare.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag gillar omslaget, det är riktigt fint och är väl Nyårsaftons mat.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Språket var inte gammaldags vilket var tur för det gillar jag inte.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker mycket om boken, man fick en liten inblick hur det kunde vara förr i tiden.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Pigan Hildegard var den man fick följa mest och fick mest sympatier för.


Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Men det var riktigt bra vad gäller miljö och personer men en del beskrivningar fick en att sätta maten i vrångstrupen. (Jag vet jag lär mig aldrig, ska ej äta och läsa samtidigt.)

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Det vet jag verkligen.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja,  det vill jag verkligen hoppas Robert skriver fler böcker.

Sammanfattning.


Robert är en av bokbloggare som jag brukar "hälsa på" ibland. Han har ett stort intresse för böcker både klassiker och deckare. Därför är det extra roligt att få läsa böcker av honom. Väldigt positivt är att han har ett persongalleri i början av boken, också perfekt antal sidor. Boken ger en liten inblick hur det var förr, när ett mord har skett kunde man inte ringa 112. Det var att spänna för hästen och åka till fjärdingsman. Jag tyckte boken var väldigt underhållande och intressant och läser gärna fler böcker av författaren.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Frykebodamorden
Antal sidor 256
Utgivningsdatum 2024-03-05
Upplaga 1
Förlag Blue Publishing
Medarbetare Karlsson, Eva (form)
Dimensioner 216 x 138 x 20 mm
Vikt 405 g
SAB Hc.01
ISBN 9789189205802
Min bok är ett recensionsexemplar från Blue Publishing 💜💙💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar