söndag 25 augusti 2024

Frida Moisto - Bit för bit

Lisa Engström försöker skapa en normal tillvaro med jobb och sambo men plågas av mardrömmar från sitt senaste under cover uppdrag. En man hittas drunknad i Vättern. I munnen har han ett avskuret finger, men mannens egna fingrar är in takta fingret visar sig tillhöra Kent Wetter, den förmodat döde maken till en lokalpolitiker, som varit försvunnen i ett år.

Strax därefter hittas ytterligare en man död. Offren har kopplingar till varandra, men de makabra fynden på mordplatserna förvirrar polisen. Vad har Kent Wetters försvinnande med morden att göra? Samtidigt börjar hotfulla meddelanden dyka upp på Kents sociala medier. Lever han, och är fler människor i fara, som meddelandena tyder på?

Bit för bit är den femte fristående delen i serien om Lisa Engström vid Jönköpingspolisen. Hämtat från Bokfabriken

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst tidigare böcker i serien och när jag var på Bokprat i Jönköping var hon där så då passade jag på att köpa en signerad bok.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Textstorleken var bra och själva omslaget var okej.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och inte några större fel vad jag kunde se.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte boken var väldigt spännande med en intressant historia.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Det gick inte hoppa över något liksom

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Lisa är huvudkaraktären och jag kan inte påstå att hon är någon favorit precis, hon skulle nog behöva gå på en charmkurs. Men det är väl grejen att hon ska vara lite bufflig.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det är helt klart rolig att läsa en bok där man känner till delar av miljöerna som beskrivs i boken. Min dotter fick faktiskt ett rum som student i Mariebo, men hon trivdes aldrig där. Sen flyttade hon till ett studentboende i det "gamla epidemisjukhuset."

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


En resumé om vad som hänt i den tidigare boken hade varit väldigt bra. Det var ett tag sedan jag läste Märkt så det hade varit himla bra och gett en bättre läsupplevelse.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag tror absolut det kommer en del till och den tänker jag läsa.

Sammanfattning.


Det negativa var som jag nämnt att det inte fanns någon resumé. Jag gillar historien väldigt mycket och den är ju dessutom sann, det låg en kemtvätt i Mariebo och villor låg på förenad mark. Och hur kommunen handlat i frågan är verkligen konstigt, man blir verkligen illa berörd. Runt detta har Frida spunnit sin historia och det är riktigt spännande. Vi får också följa hur det går för Lisa och Jonas privat och till en början ser allt riktigt bra ut men...Spännande deckare med bra driv och en handling som gör en riktigt förbannad.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Lisa Engström (del 5)
Antal sidor 333
Utgivningsdatum 2024-05-15
Förlag Bokfabriken
Dimensioner 231 x 158 x 23 mm
Vikt 606 g
SAB Hc.01
ISBN 9789180317115
Min bok köpte jag på Bokprat i Jönköping av Frida. 💛💚💙

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar