onsdag 20 februari 2019

Ewa Klingberg - Vaxade juveler och brända hjärtan

Marika försöker febrilt få in lite jul i sin hyresstuga. Den nyinköpta adventsljusstaken sprider ett stämningsfullt ljus men pepparkakorna bränns i ugnen och huvudet är fullt av tankar. 

Gjorde hon rätt som lämnade dottern och kärleken bakom sig? Och hur trivs hon egentligen med det nya livet, djupt inne i de småländska skogarna? En dag blir Marika bjuden på middag, vilket oväntat leder henne tillbaka i tiden, till 1800-talet och till en flicka som kämpar för att rädda sin familj från fattighuset. 

Vaxade juveler och brända hjärtan är en varm berättelse om att man aldrig ska ge upp, hur kämpig tillvaron än kan verka. Boken är en fristående del i Huskvarna-serien, där även böckerna Manglade dukar och vikta servetter och Lånat silver och krossat glas ingår. Hämtat från Historiska media

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst och verkligen tyckt om de tidigare i serien, så klart jag ville läsa denna också.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jättefint omslag, passande med innehållet, fast jag trodde nog det skulle handla mer om jul. 

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och lättfattligt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag har verkligen tokdiggat denna Huskvarna serien, detta är bok 3 och kanske den svagaste i sviten. Men ändå är den så himla bra, just att det är två tidsperioder. Ewa skriver verkligen superbra och man sugs in i berättelsen

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, inget.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var trevliga karaktärer som var lätt att ta till sig, Marika blev nog min favorit.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Helt fantastiskt, miljön och personerna och speciellt det från förr.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, det vill jag verkligen, tycker Ewa skriver ruskigt bra. Hon har en ny serie om en Begravningsbyrå och det ska bli vad jag vet fyra böcker.

Sammanfattning.


Del 3 i Huskvarna serien och även den har två tidsperioder, den ena från 1800-talets Eksjö och den andra i nutid. Jag gillade båda berättelserna men kanske övervägde den nutida denna gången. Jag var i alla fast från första sidan som vanligt.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Huskvarna-serien (del 3)
Antal sidor 344
Utgivningsdatum 2018-10-09
Upplaga 1
Förlag Historiska Media
Dimensioner 220 x 145 x 25 mm
Vikt 505 g
SAB Hc
ISBN 9789175457123
Tack till Historiska media för rec.ex
Köp boken på Bokus eller Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar