torsdag 21 februari 2019

Marita Conlon-McKenna - Den glömda rosenträdgården

Molly Hennessy lämnas ensam när hennes make David oväntat dör i hjärtinfarkt. Deras hus i byn Kilfinn är charmigt men befinner sig till stora delar i förfall. Till Mollys förskräckelse hör dessutom banken av sig och vill att Molly betalar av de lån som tagits på huset. Enda lösningen på Mollys problem ser ut att vara en försäljning av Mossbawn House.

Gina Sullivan jobbar på Cassidy's Café i Kilfinn, som ägs och drivs av Nora Cassidy. När Nora plötsligt drabbas av en lättare stroke tvingas Gina ta över ruljangsen och upptäcker till sin förvåning att hon inte bara klarar av uppgiften, hon skulle gärna driva bykaféet vidare i egen regi. Noras brorson Martin har dock planer på att ta över driften själv.

Kim O'Reilly har nyligen blivit av med både jobb och pojkvän, och känner att hon behöver en omstart. När faster Molly erbjuder henne en vistelse på Mossbawn House medan hon funderar över framtiden tackar Kim genast ja.

De tre kvinnorna söker alla en ny inriktning i livet och när Molly plötsligt får en idé till hur hon ska kunna behålla Mossbawn House blir både Kim och Gina delaktiga i hennes planer.

Efter framgångarna med En liten hattaffär på hörnet och Kockskola för ensamma hjärtan visar Marita Conlon-McKenna åter-igen att hon skriver irländsk feel-good när den är som bäst. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har alltid en nattabok, d.v.s en ljudbok jag lyssnar på innan jag ska sova. Det kräver en speciell uppläsare och att boken inte är för spännande. Nu kan man tro jag förlorar hur mycket som helst när man läser så men det gör man inte. Dagen efter backar man bandet.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Snyggt omslag och bra uppläsare.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Gunilla Leining är perfekt till denna bok.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tror jag inte.

Vad gillade du med boken?


Irländsk feel-good om tre kvinnor jamen det blir ändå rätt okej. Trevligt och mysigt men kanske lite smålamt emellanåt.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Den var rätt jämn.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var trevlig damer som var lätta att ta till sig. Någon favorit hade jag nog inte.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Det var superbra beskrivningar, jag kunde se mycket framför mig.

Vad var annorlunda med denna boken?


Nej, det vet jag inte.
Vad kunde gjort boken bättre?


Det vet jag inte.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja,hon skriver trevligt.

Sammanfattning.


En väldigt trevlig och underhållande irländsk feelgood men den slår inte boken om hattaffären.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Ljudbok
Filformat Ljudbok, MP3 (5-minutersspår) (216.7 MB)
Språk Svenska
Inläsare Gunilla Leining
Utgivningsdatum 2019-02-07
Upplaga 1
Förlag Norstedts
Översättare Lina Erkelius
ISBN 9789113092232
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar