tisdag 25 januari 2022

Cecilia Torudd - En dag med mormor

Ett viljestarkt barn och tålmodiga far- och morföräldrar - här är "Barnbarnsböckerna"! Humor och vardag för gamla och unga. En sprillans ny och träffsäker småbarnsserie av Cecilia Torudd. Mormor ska hämta Oskar på förskolan idag. De ska ta blå tåget hem tillsammans, men det sitter busiga killar i vagnen och fastän killarna har fötterna på sätet så säger mormor inte till dem. Det tycker Oskar är konstigt. Och värre blir det: Oskar har bestämt sig för att trycka på dörrknappen... I Cecilia Torudds nya småbarnsböcker är vardagen tillsammans med far- och morföräldrarna både härlig och dråplig. Som alltid med Torudds verk är det både lätt och roligt att känna igen sig för såväl gammal som ung. Det här är mormors bok i serien "Barnbarnsböckerna": relationer, 
vardag och skarpsynt bildhumor i härlig Toruddsk kombination!
Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg att boken var nedsatt och eftersom jag är mormor med två tågtokiga barnbarn så köpte jag boken. 

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Omslaget är underbart och bilderna väldigt uttrycksfulla. Cecilia har gjort flera böcker.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Jag tokgillade den både bilderna och berättelsen, klockren.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Mormor och viljestarka Oskar. 

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Inget

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja verkligen.

Sammanfattning.


En härlig barnbok om mormor som ska åka tåg med sitt lilla barnbarn som har ganska mycket egen vilja. Jag skrattade högt och men ändå stämmer det ganska bra med verkligheten. Illustrationerna i boken är helt underbara. Detta är absolut en bok alla mormödrar bör införskaffa. 

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Barnbarnsböckerna
Läsålder 0-3 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2015-03-04
Förlag Bonnier Carlsen
Medarbetare Berglin, Lotta (form)
Illustratör/Fotograf Cecilia Torudd
Dimensioner 214 x 187 x 5 mm
Vikt 216 g
SAB Hcf
ISBN 9789163879166
Min bok köpte jag från Bokus 🚂🚂🚂

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar