måndag 31 januari 2022

Harlan Coben - Sluta aldrig fly

För mer än tjugo år sedan kidnappades Patricia, arvtagare till familjen Lockwoods förmögenhet. Efter flera månader i fångenskap lyckades hon fly, men förövarna försvann utan ett spår.

Tills nu. På en mordplats i New York upptäcks dyrbart stöldgods, bland annat en väska och tavla som tillhör familjen Lockwood. På väskan är initialerna WHL3 ingraverade, vilket leder polisen till en man med koppling till fallet.

Windsor Horne Lockwood III – eller Win, som han också kallas – är en man med omåttlig rikedom, oklanderlig stil och en benägenhet att ta lagen i egna händer. Han är dessutom kusin till Patricia, och polisens fynd leder honom in i en mörk värld av hemligheter där han tvingas ta till okonventionella metoder för att skydda sina nära.

Sluta aldrig fly är den senaste thrillern från Harlan Coben. Harlan Coben har utnämnts till en av vår tids skickligaste spänningsförfattare och toppar bästsäljarlistorna världen över. I Sluta aldrig fly introducerar han Win, antihjälte och närmaste vän till läsarfavoriten Myron Bolitar. Med hisnande tempo och träffsäker dialog undersöker Coben hur långt en människa är beredd att gå för att fly det förflutna. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick något mejl om att han skulle komma med en ny bok så då blev jag genast sugen.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Bra textstorlek och på omslaget en kvinna som flyr.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Bra språk inga problem där

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Ja han pratade om någon som hette Myron och jag fattade ingenting förrän efteråt. Det är hans figur i andra deckarna.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken väldigt mycket trots att huvudpersonen, ja jag återkommer till det nedan.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag kan inte komma på något sådant ställe.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?

Ja, vad ska vi säga om Win inte var han sympatisk det minsta, jag skulle inte vilja ha honom till pojkvän. Nu har han nog större krav på kvinnor än så enligt hans app.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jag tycker beskrivningar var bra i alla fall vad gäller personerna och deras karaktär.

Vad var annorlunda med denna boken?

Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?

Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?

Ja gärna

Sammanfattning.

Jag tyckte som sagt inte så mycket om huvudpersonen till en början mer sympatier fick Patricia hos mig. Så var det lite svårt att hålla reda på alla och vem var den där Myron.
Fast jag var bara tvungen att fortsätta läsa boken trots Win, man vill veta hur allt låg till med tavlan och kidnappningen av Patricia, hängde det ihop? Ju längre in i boken jag kom minskade min aversion mot Win han verkade vara en luring på att lösa saker. Den blev dessutom mer och mer spännande och både det och den andra sanningen nystades fram.
Denna bok föll mig verkligen på läppen och det blev rena sträckläsningen (tack och lov för julledighet). Jag kan varmt rekommendera denna en av Cobens bättre.

Vad ger du boken för betyg?

BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 375
Utgivningsdatum 2022-01-07
Förlag Bookmark Förlag
Översättare John-Henri Holmberg
Originaltitel Win
Medarbetare Timrén, Anders (form)
Dimensioner 218 x 145 x 37 mm
Vikt 561 g
SAB Hce
ISBN 9789189393110
Tack till Bookmark för rec.ex. 💛🧡💚

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar