måndag 31 januari 2022

Sören Olsson, Leif Eriksson och Martin Svensson - Luna och superkraften: kärleken

Trots att Luna börjat anpassa sig till sin nyfunna kraft som gör att hon kan höra på riktigt långt håll, har resten av vardagen inte direkt förändrats. Hon kanske kan använda sin superhörsel för att rädda personer i nöd, men den hjälper henne knappast att få vänner eller att bli upptäckt av killen hon gillar. Mellan läxor, stressade föräldrar och jobbiga småsyskon gör Luna allt för att Ben i 4b ska lägga märke till henne. Men snart förstår hon att Ben bär på en hemlighet en kolossal hemlighet som kan komma att förändra allt.

Luna och superkraften: Kärleken är den andra boken i serien om nioåriga Luna från orten Lilla Vargudden. Böckerna riktar sig till barn i åldern sex till nio år. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag fick erbjudande från förlaget och generöst nog fick jag alla tre böckerna. Barnböcker för 6-9 års åldern.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Supersnyggt omslag där man klart kan se vad de tänker på. Hunden vill ha en korv med bröd. Inlagorna är också snygga. Illustrationerna är gjorda av Andrea Femerstrand som verka lyckas få rätt mimik på teckningarna.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker denna var snäppet bättre än första boken och smårolig.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Luna är min favorit fortfarande och hunden, men här kommer Ben in också som verkar vara en snäll kille men med en hemlighet.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och illustrationerna hjälper ju till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag har del 3 liggande och jag är super nyfiken på hur det ska gå.

Sammanfattning.


I första boken fick vi lära känna Luna och hennes superkraft och lite om hennes familj. I denna boken uppmärksammar hon en brand och märker att hennes kompis morfar är lite egen. Så handlar det om att Luna blir kär i en pojke, men hur det går ja det får ni läsa om i boken. Del 2 i serien upplevde jag var lite roligare än ettan, småskrattade på vissa ställen.
Denna skulle absolut passa som högläsning i en klass, tror en del skulle känna igen sig på vissa ställen.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Luna och superkraften (del 2)
Läsålder 6-9 år
Antal sidor 123
Utgivningsdatum 2021-03-10
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Andrea Femerstrand
Dimensioner 206 x 156 x 16 mm
Vikt 418 g
SAB Hcf
ISBN 9789189087125
Min bok var ett rec.ex från Bookmark förlag 👂🏼👂🏼👂🏼

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar