söndag 1 maj 2022

Annie Hagvall Eirnarsrud - En dum knöl i mammas bröst

Mitt bland hämtningar på förskola, överkokt pasta och vab-dagar så kom plötsligt cancer.

Pappa kom och hämtade på eftermiddagen. Men något var annorlunda. Mamma brukade alltid hämta dem annars. ”Var är mamma?” ropade Henric. När pappa inte svarade blev Ella orolig. Det blev som en svart, hård sten i magen.

Det visar sig att Ella och Henrics mamma har en knöl i bröstet som heter cancer. Det är en dum knöl, och mamma måste få medicin. Men hur ser en knöl ut? Varför tappar mamma håret? Vad betyder cancer egentligen?

Boken bygger på författarinnans egna upplevelser av att drabbas av cancer mitt under den kaotiska vardagen med heltidsarbete, hämtningar på förskolan och stressen kring att räcka till. Ella och Henrics tankar och funderingar grundar sig i verkliga tankar hos barn som deltar i den ofrivilliga resan när en förälder blir allvarligt sjuk. Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Underbar layout och jag tycker Hanna Ingvarsson fångar barnens känslor på bild så bra.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst och bra

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 

Nej.

Vad gillade du med boken?


Jag tycker det var en underbar barnbok om ett svår sjukdom som inte borde finns alls.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Inget.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Ella det större barnet i berättelsen, hon får en klump i magen av oro.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar och som sagt underbara illustrationer.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, absolut.

Sammanfattning.


Författaren som skrivit boken har själv drabbats av cancer i bröstet och har skrivit boken för att det ska vara ett underlag till samtal och diskussioner. Det var inte utan man fick en tår i ögat när man läste. Boken är så fint berättad av författaren på en nivå som barnen kan förstå. Läs den. Jag har lämnat en smakebit ut boken här: En smakebit på søndag

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 32
Utgivningsdatum 2022-04-06
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Hanna Ingvarsson
Dimensioner 227 x 175 x 8 mm
Vikt 196 g
SAB Hcf
ISBN 9789176344101
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag 💜🤎💜

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar