måndag 30 maj 2022

Gabriella Ullberg Westin - Mörkret under ytan

En kall höstdag i Hudiksvall försvinner polischef Carl Linderoth spårlöst. Han är kriminalinspektör Rokkas stora fadersgestalt och när han senare påträffas död rasar Rokkas värld samman. En mordutredning tar vid, men gärningspersonen tycks hela tiden ligga ett steg före polisen.

Rokkas tidigare skyddsling, den före dette springpojken Eddie, är tillbaka i Hudiksvall efter en tid på hvb-hem. Han är äldre och på stadigare ben i livet. När Eddie berättar om sitt nya jobb lägger Rokka märke till en detalj som kan kopplas till mordutredningen. Han anlitar Eddie för att ta reda på mer, men kommer den unge Eddie klara av att jobba för polisen i hemlighet utan att avslöja sig?

Mörkret under ytan är en bladvändare i högt tempo om faderskap, tillit och upprättelse. Det är den åttonde boken i Rokkaserien. Hämtat från Harper Collins Nordic

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Det är en deckare, nummer 8 i Rokkaserien.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Perfekt textstorlek och omslaget är ändrat på alla böcker. Nu är det en man på böckerna.
Vilket var snyggast? Ingen aning faktiskt, men jag undrar varför?

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 

Lättläst med bra driv.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, absolut inte.

Vad gillade du med boken?


Jag gillade boken jättemycket, det är fart och fläkt från första början.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det var mycket Rokka i denna boken eftersom Janna väntar deras barn.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Bra beskrivningar man fick verkligen inre bilder.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning men jag funderar på varför inte denna blivit tv-serie.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas verkligen inte detta är sista boken.

Sammanfattning.


Jag fick hem denna serie som en överraskning och då var det bok 6, jag vill alltid läsa i rätt följd men det var något som fångade mig, så jag sträckläste. Så jag läser serien när nya kommer och försöker avverka de tidigare. I denna del har Rokka funderingar kring hur det ska bli att bli pappa, Janna väntar ju tvillingar. Hans skyddsling Eddie till Hudiksvall och börjar arbeta, men ska han klara av det, samt vara polisens informatör. Denna delen var enormt spännande och det kändes som den gick i ett rasande tempo. Till er som har den kvar att läsa säger jag grattis.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5

Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Rokkaserien (del 8)
Antal sidor 301
Utgivningsdatum 2022-03-31
Upplaga 1
Förlag HarperCollins Nordic
Medarbetare Sundberg/ Art by Sundberg, Maria (form)
Dimensioner 218 x 145 x 25 mm
Vikt 380 g
SAB Hc
ISBN 9789150968279
Min bok är ett recensionsexemplar från Harper Collins 🧡💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar