söndag 1 maj 2022

Elin Björnsson - Brie och Salami hittar en farmor

Finstämd bilderbok som skildrar både barnets och vuxnas behov av närhet till andra, inte minst över generationsgränserna. Resan rymmer oväntade möten med olika människor, där betydelsen av att ställa upp för varandra blir avgörande. 

– Vet du, Salami? Jag tycker att vi åker själva!

När Bries mamma är sen hem från jobbet fattar Brie ett modigt beslut. Hon ska åka till farmor ändå. Den där farmoren som Brie precis har fått veta finns men aldrig förut har träffat. Brie vet vilken buss som går till Sundbyberg. Hon har med sig sin skattväska och bästa gosevän, Salami.
Men Sundbyberg är visst en stor och stökig stad. Full av människor som har bråttom och som inte verkar veta var farmor bor. Där finns också människor som behöver Bries hjälp. Men vem kan hjälpa Brie när skattväskan är tom och bussen har åkt iväg? Hämtat från Idus förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg den i ett nyhetsmejl från Idus förlag. En barnbok för 3-6 år.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Nora Segerdahl har gjort de fina illustrationerna och de finns även på innerflikarna.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej

Vad gillade du med boken?


Det var verkligen en söt liten berättelse.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Brie och Salami, själva namnen tog ett tag att vänja sig vid.  Men Brie var gullig mer sitt lilla gosedjur.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Fina beskrivningar som plussades på med illustrationerna

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Ingen aning

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det kan jag tänka mig

Sammanfattning.


Lilla Brie har ingen mormor eller farmor som de andra barnen på förskolan. Men så säger mamma att det har hon faktiskt. Så Brie och Salmi ger sig ut för att leta efter farmor.
Det är verkligen en gullig berättelse som givetvis slutar lyckligt. Jag kan tänka mig att barn som inte har mor och farföräldrar saknar det enormt. Mina barnbarn betyder jättemycket för mig.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 4
Format Inbunden
Språk Svenska
Läsålder 3-6 år
Antal sidor 40
Utgivningsdatum 2022-03-24
Förlag Idus Förlag
Illustratör/Fotograf Nora Segerdahl
Dimensioner 225 x 180 x 8 mm
Vikt 222 g
SAB Hcf
ISBN 9789176343340
Min bok var ett recensionsexemplar från Idus förlag🦎🦎🦎

1 kommentar :

  1. Tack för den fina recensionen och för alla intressanta frågor och svar! 🥰 /Elin Björnsson

    SvaraRadera