lördag 30 december 2023

Walter Falk - Gryning

När Hedvig och Jakob vaknar morgonen efter den stora tavelstölden upptäcker de till sin fasa att den mordmisstänkte Peder har blivit frisläppt under natten. Men hans frihet blir kortvarig. I den snötäckta gryningen blir Peder kidnappad av en okänd, gasmaskklädd person.

När influencern och grevinnan Fiona ber om hjälp att hitta sin fästman är Hedvig och Jakob till en början motvilliga. Varför skulle de hjälpa den man som mördade greve Carl? Men när de själva plötsligt hamnar i skottlinjen blir de tvungna att ta upp jakten på kidnapparen med fara för sina egna liv. Problemet är bara att den lilla byn Tofstaholm rymmer många invånare som har anledning att röja Peder ur vägen.
Ju närmare sanningen de kommer, desto större blir hotet.

Gryning är den andra boken i Höstlovstrilogin. Den första boken, Skymning, nominerades till Årets bästa barn- och ungdomsdeckare 2022 av Svenska Deckar­akademin. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag har läst del 1 i serien och klart jag vill läsa den spännande fortsättningen. Barndeckare med illustrationer i svart-vit.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Otroligt snyggt omslag och illustrationer är verkligen fina.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst språk förstås.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det tycker jag inte.

Vad gillade du med boken?


Jag tyckte första boken var superbra men denna är nästan ännu bättre.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Det handlar fortfarande om ungdomarna Hedvig och Jakob och hunden Morris. En trevlig trio.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Jättebra beskrivningar och illustrationer hjälper till.

Vad var annorlunda med denna boken?


Det vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Jag hoppas verkligen det kommer en uppföljare för det här är riktigt bra.

Sammanfattning.


Det var en resumé i början av boken vilket är tur för förra boken kom för ett år sedan.
Varje kapitel börjar med en tid så här får man verkligen följa händelserna när det händer. Och händer saker gör det verkligen och spännande är det från början till slut.
Boken är ibland riktigt läskig till exempel; när kidnappningen händer och biljakten, så man ska nog vara lite äldre än 9 år när man läser. Toppenbra deckare och jag hoppas på en fortsättning.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Kartonnage
Språk Svenska
Serie Höstlovstrilogin (del 2)
Läsålder 9-12 år
Antal sidor 264
Utgivningsdatum 2023-10-10
Förlag Bookmark Förlag
Illustratör/Fotograf Reine Rosenberg
Dimensioner 218 x 155 x 23 mm
Vikt 457 g
SAB Hcg
ISBN 9789189750647
Min bok är ett recensionsexemplar från Bookmark förlag. 💛💚💛

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar