fredag 18 januari 2019

Bokbloggsjerka 18-21 januari 2019

Då var det fredag och dags för Bokbloggsjerka och idag har Annika ställt en nästintill omöjlig fråga.
😅
Vilken är den bästa barnboken/ungdomsboken som någonsin har skrivits? (Tänk på din barndom om du inte läser denna genre i dag, eller var kreativ och vinkla frågan som du vill för att kunna besvara den).
Jag läser en hel del barnböcker och jobbar med barn så jag hänger ju med om ni förstår vad jag menar. 
Om barnen får välja så blir det dessa böcker och liknade.
Tjejerna läser dessutom en hel del hästböcker. I klassen jag jobbar har vi mycket läsning både tyst och högläsning.
 När jag var liten älskade jag Lottaböckerna
Men det är inga barn som läser dem idag.
Denna är det många som gillar och den är superfin, bra budskap.
Spännande böcker gillar barnen och Kristina Ohlsson böcker är poppis.
Men om jag ska utse någon blir det nog ändå denna;
Den har liksom allt och väldigt många barn läser den och många har den som högläsning i klassen.

24 kommentarer :

  1. Mysterieböckerna är bra, tioåringen har lyssnat på alla Harry Potter böckerna, är inne i den sista nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt att dina barnbarn gillar att läsa, undrar om mina gillar det. Det är lite si och så med barnen mina.

      Radera
  2. Lottaböckerna kunder ju inte jag som pojke läsa, för de hade ju röda ryggar :D
    De röda böckerna kallades flickböcker och de gröna kallades ungdomsböcker. Något att fundera över.

    SvaraRadera
  3. Harry Potter är en bok som jag tror kommer vara en favorit under en lång tid för många barn.

    SvaraRadera
  4. Man kan liksom inte svara på den här frågan utan att nämna Harry Potter.

    SvaraRadera
  5. Många fina barn-/ungdomsbokstips. Handbok för superhjältar har min dotter och minsta barnbarnet börjat läsa och båda älskar dem. Harry Potter-böckerna skall jag faktiskt läsa för första gången. Slog nämligen till och köpte hela serien på engelska strax före jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar en Harry Potter den måste ha försvunnit.

      Radera
  6. Harry Potter tror jag kommer att dyka upp hos fler denna vecka. :) Jag tillhör dem som aldrig läst böckerna utan bara sett filmerna.

    SvaraRadera
  7. Harry Potter är ju förstås given, läst några som vuxen eller snarare lyssnat, uppläsare Stephen Fry, superbra!Många poppis böcker som du nämner

    SvaraRadera
  8. Jag tror jag läste någon av Lottaböckerna en gång i tiden men just då var de ingenting för mig. Harry Potter har jag såklart läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade Lottaböckerna de var superroliga.

      Radera
  9. Jag har bättre koll på ungdomsböcker idag eftersom jag läser dem i jobbet. Harry Potter läser en del av mina elever om och om igen. Trots att de är snart 18 år.

    SvaraRadera
  10. Lotta och Harry Potter hade jag med också! LasseMaja hade dottern en period när hon läste och önskade sig, men sen växte hon ifrån dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. LasseMaja är väldigt populärt men efter ett tag blir det kanske lite för barnsligt.

      Radera
  11. Många för mig obekanta böcker har du läst.

    SvaraRadera
  12. Jag tror också att Harry Potter kommer funka länge.

    SvaraRadera
  13. Men oj, lever Bokbloggsjerkan! Har inte fattat att det är på g igen!

    SvaraRadera