onsdag 3 april 2024

Christina Erikson - Svartåsviten - Om du var min

När författaren Christina Erikson flyttade in på Svartå herrgård uppdagades inte bara ett långt led av kvinnligt styre utan också att många hetat exakt samma sak som hon själv: Christina.

Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner.

I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga.

Om du var min är första delen i historien om kvinnorna som styrt på Svartå herrgård. Sviten som sträcker sig över 250 år berättar om kvinnornas oförtrutna kamp för kärleken och rätten att styra över sina egna liv, från slutet av 1700-talet ända till modern tid. Det är en historia om himlastormande kärlek, kvinnlig list och maktspel i samhällets översta skikt. Hämtat från Bookmark förlag

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag såg denna i en katalog från Bookmark förlag tror jag. Efter jag läst den var jag på Bokträff i Jönköping då var Christina där och pratade om boken och stället de bor på, Svartå herrgård. Så himla intressant att få lite bakgrundshistoria.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Underbart omslag tycker jag och bra textstorlek.

Hur var språket? Lättläst, målande m.m Uppläsningen? 


Lättläst med bra flyt.

Var det något du inte förstod eller tyckte var svårt? 


Nej, det var det inte.

Vad gillade du med boken?


Jag gillar att det är historiskt och att det kommer fler böcker som kommer handla om Svartå. Dessutom är det en hel del kärlek med i boken.

Vad var mindre bra? Var det några ställen som var tråkiga? Hoppade du över några ställen? 


Nej, jag hoppade inte över något.

Hur är karaktärerna? Vilka är huvudfigurerna? Har du någon favorit bland dem?


Jag gillade karaktären Christina och även Gustaf som var trevliga, däremot gillade jag inte Svartås förvaltare.

Hur var beskrivningarna i boken? Miljön och personerna m.m

Beskrivningar var väldigt målande och kunde verkligen se det framför mig. Personerna var också väl porträtterade.

Vad var annorlunda med denna boken?


De vet jag inte.

Vad kunde gjort boken bättre?


Inget jag kan komma på.

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja, självklart vill jag läsa del 2, eftersom jag tyckte så mycket om denna bok.

Sammanfattning.


Den här boken har nästan allt, en liten kärlekshistoria mellan huvudkaraktären och muraren, som kommer från olika samhällsklasser. Christina har i och med denna bok bytt genre, men självklart kunde hon inte hålla sig borta från ett litet  mord. Men hur det förekommer i boken tänker jag inte tala om. Om ni tycker om historiska böcker där man får läsa lite om hur det var förr både för rika och fattiga då tycker jag ni ska ta tag i denna bok. Jag slukade den i ett svep och spännande var den också.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 5
Format Inbunden
Språk Svenska
Serie Svartåsviten (del 1)
Antal sidor 347
Utgivningsdatum 2023-09-21
Förlag Bookmark Förlag
Dimensioner 29 x 208 x 131 mm
Vikt 520 g
SAB Hc.01
ISBN 9789189750487
Min bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag. 💛💔🧡

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar