torsdag 21 december 2017

Hett i hyllan #32

Torsdag och jag har tagit julledigt så jag tänkte passa på med lite Hett i hyllan, titta in hos Monika om ni vill vet hur det går till.
Denna står oläst i bokhyllan.
Handling:
För den som avslöjar hemligheten är döden ett lågt pris

Frilansreportern Diane Harpmann, som tidigare sysslade med grävande journalistik, försöker döva sorgen efter en personlig tragedi genom att skriva ytliga livsstilsreportage. När hon ska göra ett jobb om kinesiska bröllop på restaurang Bombyx i Paris chinatown, hamnar hon mitt i en blodig eldstrid. Hon klarar sig undan med livet och några avslöjande foton i behåll.

Polisen tolkar händelsen som en uppgörelse mellan triader, men Diane tror inte på den teorin utan börjar undersöka saken tillsammans med en kollega. Spåren leder till ett bolag som forskar kring sällsynta blå rosor och som visar sig ha kopplingar till armén. När deras artikel publiceras, börjar vittnen försvinna medan andra ljuger och manipulerar. Diane dras in i sitt livs farligaste undersökning där hon själv snart blir måltavla. Efterforskningarna leder in i maktens kulisser där hon konfronteras med rysk maffia och nationella säkerhetstjänster i sina försök att avslöja en mycket hotfull hemlighet.

Anne Rambach föddes i Bretagne 1970. Hon är författare, manusförfattare och drev tidigare ett förlag tillsammans med sin partner Marine Rambach. Hon intresserar sig för samhällsfrågor och är särskilt engagerad i mänskliga rättigheter. Hon arbetar mot könsdiskriminering och homofobi och är en populär föreläsare. "Bombyx" är den första av hennes böcker som översätts till svenska.

5 kommentarer :

  1. Känner inte till den boken men den låter spännande.

    SvaraRadera
  2. Den låter ju spännande ju :)

    SvaraRadera
  3. Den låter spännande fast jag har aldrig hört talas om den. Tänk vad mycket böcker det finns :).

    SvaraRadera
  4. Den där tror jag att jag har tänkt läsa förut. Kan till och med vara så att jag har den på plattan eller i bokhyllan.

    SvaraRadera