fredag 26 februari 2016

Bokbloggsjerka 26 – 29 februari

Veckans fråga hos Annika lyder;

Igår skrev jag liten om fanfiction i mitt inlägg om SoA och fanfic är något som Koko vill veta mer om: Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren?
Oj då, fan säger jag när jag blir arg och fiction är väl påhittat eller???
Så en arg påhittade berättelse kanske.
Eller är det de som jag kallar fantasy böcker.
Men tyvärr jag har ingen aning, så några lästips blir det inte.
Jag ska citera mina barn när de tycker jag använder svåra ord;
Prata svenska mamma.
Jag kunde helt strunt i det idag men jag vill hemskt gärna veta vad det är, så nu ska jag surfa runt på bloggar och kolla.
Ha en skön helg.

36 kommentarer :

  1. jag har inte heller blivit så klok på denna genre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo mer jag kollar runt på bloggarna ju mer förvirrad blir jag.

      Radera
  2. jag fattar det som om jag borde skriva en fortsättning på Krig och fred eller något...

    SvaraRadera
  3. Jag tror man skulle kunna översätta det med ett lån (det finns ett annat ord, som inte är så "snällt", också) av någon annans påhittade värld och/eller karaktärer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog vilja hitta på själv om jag skrev böcker.

      Radera
  4. Önskar dig en trevlig fredag och helg, helt enkelt!!! Läs en vanlig bok och strunta i fanfic!

    SvaraRadera
  5. Fanfic handlar egentligen om att fortsätta i en redan befintlig miljö med befintliga karaktärer. Kanske Harry Potter blir homosexuell i min variant, eller Dumbledore visar sig vara Harry Potters pappa osv osv. Man stjäl på sätt och vis, men det handlar ju oftast om fans som inte vill sluta leva i sin favoritvärld och då spinner vidare på den själva. Och det är ju helt ok tycker jag så länge det inte är för vinnings skull. :-)

    SvaraRadera
  6. Har inte heller en susning, så ingen jerka idag ;)

    SvaraRadera
  7. Inte lätt att hänga med på allt!

    SvaraRadera
  8. Jag har lite koll på fanfic. Mycket beroende på att jag läst två sådana böcker.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker om att läsa fanfiction ibland, just för att man på något vis håller karaktärerna levande och att man får utforska alternativa händelser och hur det hade påverkat karaktärerna.

    SvaraRadera
  10. Jag kände mig lika nollställd så det blev inget inlägg alls hos mig idag. Skönt att inte vara ensam på att ha dålig koll :) :)

    SvaraRadera
  11. Hahaha, jag känner ungefär likadant!

    SvaraRadera
  12. Du får gärna surfa in hos mig. jag försöker beskriva lite allmänt. :) Men gillade verkligen detta inlägg! Så roligt! XD

    SvaraRadera
  13. Haha, jo så där kan man också känna sig!

    SvaraRadera
  14. "parafras" kan man ju också säga, men det kanske inte känns som ett så mycket enklare begrepp?

    SvaraRadera
  15. Fanfiction handlar om att bygga vidare på ett redan existerande verk (bok/tv-show/film) med de karaktärerna i en egen berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förklaring, tänk om jag tänkt på att fråga min son, han kunde detta.

      Radera
  16. Det var verkligen blandade svar i veckans jerka, allt från de som är superinsatta till de som inte vet alls :). Jag tror jag är nånstans mellan de två.

    SvaraRadera
  17. Vi är många som är både okunniga om genren och allmänt förvirrade i jerkan denna vecka. Hoppas på en riktigt lätt fråga nästa vecka istället. :)

    SvaraRadera
  18. Blir inte heller riktigt klok på denna genre. Och sen fattar jag helt ärligt inte varför man vill skriva "om" någon annans verk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det verkar konstig, jag skulle vilja skriva min egen historia.

      Radera