måndag 11 mars 2019

Sofia von Porat -Vardagsvego för alla

Snabba enkla vardagsvegetariska rätter som alla kan göra. 

Rätter för dig som vill äta lättlagad, hälsosam och galet god vegomat utan stress, sådan som passar perfekt efter en lång dag på jobbet. 

I Vardagsvego för alla! finns fler än 80 recept, uppdelade i kategorier som gör det lätt att navigera i det gröna. Här ryms allt från snabba middagar och prisvänliga rätter till recept som kan lagas på tre sätt och allt-i-ett-rätter. Boken innehåller också recept på sötsaker och efterrätter, för den som vill sätta guldkant på vardagen. 

Boken passar dem som vill äta mer vegetariskt samt förstås även fullfjädrade vegetarianer, semi-vegetarianer och, till och med, veganer. 

Enkelt och gott är Sofia von Porats princip för vardagsmatlagning. Sofia har tidigare skrivit boken Vego för alla! Hon är entreprenör, matkreatör och bloggare som brinner för vegetarisk mat. Sofias vegorecept och matinspiration publiceras i flera av Sveriges största tidningar och på olika matsajter, ofta inspirerade av de många länder hon besökt under sina fem år som reseskribent med hela världen som arbetsplats. Hämtat från Bokus

Hur valde du ut denna bok/ljudbok? Vad är det för slags bok/genre/typ? 

Jag letar ständigt efter nya recept då jag försöker äta mer sunt och då även vegetariskt för min hälsas skull. Jag såg den på bokrean, men tänkte jag e-lånar den istället.

Hur är själva layouten? Textstorlek? Omslag? Bilder? Uppläsare?


Jag gillade layouten den var riktigt snyggt och varje maträtt var det bild på.

Vad gillade du med boken?

Jag fick mig en del bra tips, t.ex att använda dagsgammalt bröd  och göra pangrattato som man sedan kan ha på pastan. Däremot är jag inte så förtjust i sojakorv och inte heller Tofu så alla de recepten gick bort direkt. Så var det ett recept med något som heter Tempeh, det har jag aldrig sett i min mataffär, så även de recepten får jag nog hoppa. En gryta med kikärtor tillade mig mycket samt en grekisk linssoppa.

Vad kunde gjort boken bättre?


Jag hade tyckt det varit bra om man gjorde vegetariska recept på saker som är lätta att hitta i vanliga matvaruaffärer. 

Skulle du vilja läsa mer av författaren?


Ja det kan jag tänka mig, alla tips är bra.

Sammanfattning.


En enkel vegokokbok med en del bra recept, tyvärr föll inte alla mig i smaken då det var mycket tofu, sojakorv och pumpa som jag inte alls gillar. En del bra tips om kryddor och smaksättning finns också i boken. Snygg layout.

Vad ger du boken för betyg?


BETYG 3
Format Inbunden
Språk Svenska
Antal sidor 159
Utgivningsdatum 2016-12-15
Upplaga 1
Förlag Tukan Förlag
Medarbetare Schacherer, Nathan (form) / Schacherer, Nathan (foto)
Dimensioner 260 x 205 x 22 mm
Vikt 800 g
SAB Qcaa
ISBN 9789176177938
Köp boken på Bokus, Adlibris eller Cdon

2 kommentarer :