torsdag 11 juni 2020

Helgfrågan v. 24

Skolavslutning idag, i vanliga fall brukar vi gå i en parad ner till kyrkan men inte i år. Tack vara Corona så träffas alla i klassrummet och får höra sång och tal via Internet.
Det blir inte detsamma, men man får göra det bästa av situationen och det tycker jag vår skola gör. Men visst längtar man efter någon positiv nyhet som inte handlar om sjukdomar och död.
😷🤒
Har du något positivt att dela med dig?

Bonusfråga: Just nu är det jordgubbstid, vad brukar du göra med jordgubbar?
Mina svar: Ja, jag ska bli mormor till en liten pojke i september.

Gunnels jordgubbssaft


6                liter        jordgubbar
4                liter        kokt vatten
80              gram       vinsyra

1                kg           socker per liter saft

Snoppa jordgubbar och lägg in en fräsch hink. Häll på det kokta men lite avsvalnade vattnet, rör i vinsyra. Stöt ej gubbarna.
Efter ett dygn;
Saften silas och sockret rörs i tills det blandats väl. Häll upp på flaskor. Kan frysas.
You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enter

6 kommentarer :

  1. Min mamma brukade göra saft, jag gör sylt ibland. Men visst var den god den hemgjorda saften! Bären som blev kvar efter att vätskan silats av var också goda att äta, fast helt olika de färska förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den saften är super, den tog slut för fort bara

      Radera
  2. roligt med barnbarn, vi ska också få, vårt 5:e i sommar ❤️

    SvaraRadera
  3. Så roligt för dig, hoppas allt kommer att gå bra. Finns absolut positiva saker i vardagen, positiva saker man är så otroligt rädd för att mista! Så himla trist bara när det negativa finns ständigt närvarande och överskuggar. Ibland ser man inte ljuset i tunneln, då får man bara hoppas att det finns där. Som tur är tycks inte hoppet överge mig i första taget. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dessa tider får man leva på hoppet och alltid allt ska lösa sig till det bästa.

      Radera