torsdag 2 maj 2019

Helgfrågan v. 18

Då var det torsdag och snart helg, fast det känns lite konstigt när vi precis varit lediga. I lördags var jag på Bokträff i Jönköping det var mycket trevligt och gav verkligen mersmak. Ni kan läsa om det här >>>>>>Bokträff<<<<<<<<< 
Brukar du träffa likasinnade och diskutera böcker? Eller skulle du vilja?

Denna sötnos ska döpas i juni och det ska bjudas på fika samt tårtor, så nu fiskar jag tårtrecept utan nötter.
Bonusfråga: Har du ett bra recept på tårta?

You are invited to the Inlinkz link party!
Click here to enter

20 kommentarer :

  1. Den där bokträffen var väl ett kul initiativ värt att kopiera! 1793 har jag fortfarande inte läst ... Tårta utan nötter är inget problem, fast visst kan nötvarianter vara jättegoda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är otroligt förtjust i nötter själv men min mage kan bli konstig.

      Radera
  2. vilket sött barnbarn ❤️ Recept behöver inte följas till punkt och pricka, jag ändrar alltid, inte vanligt att man är allergisk mot mandel, vanligare att inte tåla gluten och laktos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja min dotters fästman tål inte laktos och min dotter tål inte bär och någon tål inte nötter så den är klurig.🍰

      Radera
    2. smart att ta reda på: "De flesta nötallergiker reagerar inte på mandel eftersom släktskapet med övriga nötter är svagt, men ren mandelallergi förekommer"

      Radera
    3. Jag skulle inte våga chansen och dadlar reagerar vissa på. Sedan vill jag ha en festligt tårta det är ett dop.

      Radera
  3. (då fick du ju bra recept av mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på nyttig tårta det går inte hem hos min dotter.

      Radera
  4. Sött barnbarn. Gör inte tårta men paj och kladdkaka brukar det bli.

    SvaraRadera
  5. Kom för allt i världen ihåg att skilja på nötter och jordnötter, vilket de flesta inte brukar göra. Nu är det väl inte så vanligt med jordnötter i tårtor, men ändå. Jordnöten är ingen nöt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar på fritidshem där får man lära sig allt om allergier. Den vi har som är mest allergisk är det mot just jordnötter, så barnen kan inte ens ha förvarets hudsalva.

      Radera
  6. Kul att träffas i lördags och vad roligt det är med bokträffar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var det verkligen. Superkul med sådan träffar.

      Radera
  7. Min mamma brukar alltid göra en sorts marängtårta i långpanna. Lättbakat! Har inte det exakta receptet framför mig, men det är av den här typen: https://www.coop.se/recept/sommartarta/

    SvaraRadera
  8. Vilken sötnos. Hoppas dopet blir bra, lagom varmt och en pigg liten hedersgäst. Jag länkade till ett gott cheesecakerecept i mitt svar men du kan få det här med: https://www.ica.se/recept/jordgubbscheesecake-med-rabarber-721944/

    Jag är ingen människa som gillar grädde och då är cheesecake med frukt väldigt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, cheesecake är gott men det är gelatin i.

      Radera
  9. Sötis! :) Så fint med ett dop sådär på försommaren. Hoppas du hittar en tårta som funkar. ;)

    SvaraRadera